لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۴

فعالان حقوق بشر: تلاش گزارشگر ویژه ملل متحد برای تأمین حقوق بشر ادامه یابد


ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد
ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد

پس از دیدار ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با مقام‌های طالبان روی موضوعات مختلف حقوق بشری در افغانستان، حالا شماری از فعالان حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در افغانستان می‌گویند که این گونه تلاش‌ها باید متوقف نشود.

آنان در صحبت با رادیو آزادی گفتند که وضعیت حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران در یک سال گذشته بدتر شده و مشکلات روز به روز در حال افزایش است.

قمر نیازی: اگر ملل متحد این گونه تلاش‌ها را بیشتر سازد ممکن طالبان را قناعت داده و دست‌آورد خوبی داشته باشیم."

قمر نیازی، یکی از فعالان حقوق زن در افغانستان به رادیو آزادی گفت: "به نظر من باید این گونه تلاش‌ها ادامه داده شود و ملاقات‌ها و گفت و شنودها بیشتر شود به خصوص حقوق زنان در افغانستان، زیرا یکی دو ملاقات کافی نیست و اگر سازمان ملل متحد این گونه تلاش‌ها را بیشتر سازد ممکن طالبان را قناعت داده و دست‌آورد خوبی داشته باشیم."

از سوی دیگر برخی فعالان حقوق بشر در افغانستان نیز خواهان توجه بیشتر سازمان ملل متحد نسبت به حقوق بشر به ویژه حقوق دختران و زنان در افغانستان هستند.

سایمه خوگیانی: از ملل متحد می‌خواهیم که از حقوق بشر به خصوص حقوق زنان در افغانستان به گونۀ جدی پشتیبانی کند.

سایمه خوگیانی، فعال پیشین حقوق بشر در افغانستان می‌گوید: "از روزی که طالبان در افغانستان حاکم شده اند حقوق بشر کاملاً پایمال شده است، مثلاً زنان حق کار ندارند و دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم استند، ما از سازمان ملل متحد می‌خواهیم که از حقوق بشر به خصوص حقوق زنان در افغانستان به گونۀ جدی پشتیبانی کند."

این در حالیست که حکومت طالبان از دیدار ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان با برخی مقام‌های طالبان خبر داده است.

در اعلامیه‌های جداگانۀ طالبان گفته شده که در دیدار آقای بنیت با مولوی عبدالسلام حنفی، معاون دوم رئیس الوزرای طالبان، در کنار تأکید بر حمایت از هندوها و سیک‌های افغان، در بارۀ حق آموزش دختران، حقوق زنان، حقوق بشر و فعالیت رسانه‌ها بحث شده است.

این دومین سفر گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان به این کشور است.

آقای بنیت که به تازگی ماموریتش برای یک سال دیگر تمدید شده، چهار ماه پیش نیز به افغانستان سفر کرده و در گزارشش گفته بود که حکومت طالبان در افغانستان در یک سال گذشته مملو از تخطی‌ها در بخش‌های حقوق بشری بوده است.

او همچنان گفته بود که وضعیت حقوق بشری در افغانستان بدتر شده است، افغان‌ها در یک بحران حقوق بشری گیرمانده اند که جهان در رسیدگی به آن ناتوان به نظر می‌رسد.

طالبان در آن زمان این گزارش آقای بنیت را مغرضانه و دور از واقعیت خوانده بودند.

با برگشت طالبان به قدرت در تابستان سال گذشته مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شد و بیشتر کارمندان زن اداره‌های دولتی خانه‌نشین شده اند.بقب

XS
SM
MD
LG