لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

شاهین: نبود اتحاد نظر در مورد آموزش دختران به معنی درز میان طالبان نیست


سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در مورد موضوع آموزش دختران گفته که طالبان در این موضوع اتحاد نظر ندارند.

ریچارد بنیت این صحبت‌ها را روز گذشته (شنبه نهم میزان) در نشستی با مسئولان انجمن‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افغان‌ها در کوپنهاگن، پایتخت دنمارک مطرح کرده است.

اما سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی نوشته، هر کس برای حل بهتر یک مسئله نظر می‌دهد و این به معنای درز در میان مقام‌های طالبان نیست: "این یک مسٔله مهم و نیازمند حل است و قسمی که برای شما معلوم است تا فرمان بعدی رهبر ما معطل است. هر کس برای حل بهتر مسئله نظر خود را می‌دهد و این به معنای درز نیست. رهبر نظریات تمام مردم را می‌شنود که در نهایت در روشنایی اصول اسلامی و مصلحت نظام هدایت می‌دهد انشاالله."

این اظهارات در حالی مطرح شده که در این اواخر شماری از مقام‌های طالبان در مورد آموزش دختران نظرات متفاوت داده اند.

شیخ ندا محمد ندیم، والی کابل دیروز شنبه در دیدار با مدیران و آموزگاران مکتب‌ها گفته بود، آموزش علوم عصری ضرورت وقت است و باید به آن توجۀ جدی شود.

شیر محمد عباس ستانکزی، معاون وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز سه‌شنبه گذشته در یک نشست گفته بود، در هیچ جایی از شریعت اسلامی آموزش منع نشده و آموختن علم بر مرد و زن فرض دانسته شده است.

اما در همین نشست شیخ محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان با مباح گفتن آموزش علوم دنیوی گفت: "زمانی که بین مباح و دستور امیر اختلاف به میان آید، پس حکم امیر واجب است."

پیش از این نور الله منیر، سرپرست پیشین وزارت معارف حکومت طالبان در یک نشست در ولایت ارزگان گفته که این مشکل فرهنگی مردم است و برخی مردم اجازه نمی‌دهند که دختران و خواهران بالاتر از ۱۶ سال‌شان به مکتب بروند.

این اظهارات مقامات طالبان با واکنش‌ شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی مواجه شد که آنان از آموزش دختران حمایت کردند و اظهارات آقای منیر را نادرست خواندند.

از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان بیشتر از یک سال می‌گذرد و در تمام این مدت مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته بوده است.

وزارت معارف طالبان پیش از گفته که در این مورد باید رهبر شان تصمیم بگیرد.

این اقدام حکومت طالبان با محکومیت سازمان‌های بین‌المللی و جامعۀ جهانی نیز مواجه شده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG