لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۷

منقاد: امیدواریم کمک‌های خارجی با بخش تداوی معتادان از روی بشر دوستی از سر گرفته شود


 تصویر آرشیف: کارکنان صحی تداوی معتادان
تصویر آرشیف: کارکنان صحی تداوی معتادان

با قطع کمکهای مالی و تخنیکی خارجی با بخش تداوی معتادان، یک سال است که برنامه تداوی معتادان در افغانستان از حالت معیاری آن خارج شده است.

حال مسوولان در شفاخانه هزار بستر تداوی معتادان ابن سینا در کابل از عادی شدن برنامه تداوی معتادان در این مرکز خبر میدهند.

ناصر منقاد رییس مرکز تداوی معتادان ابن سینا به رادیو آزادی گفت، آنان انتظار دارند که کمکهای خارجی با بخش تداوی معتادان از سرگرفته شود، زیرا با سرد شدن هوا مراجعین آنان بیشتر میشوند.

" تا حال کمکهای خارجی با ما آغاز نشده، امیداوریم که از روی بشر دوستی کمکها با ما از سرگرفته شود تا زمینه تداوی این قشر از نظر افتاده وطن ما فراهم شود. در حال حاضر ما هزار معتادِ داخل بستر داریم، امکان آن وجود دارد که با سرد شدن هوا شمار بیماران داخل بستر ما بیشتر شود و ما برای تعداد بیشتر بیماران آمادهگی کامل داریم."

طالبان : در چهارده ماه گذشته زمینه تداوی (۱۳) هزار معتاد در کابل فراهم شده است

قوماندانی امنیه حکومت طالبان در کابل با نشر یک اعلامیه ادعا میکند که در چهارده ماه گذشته آنان زمینه تداوی (۱۳) هزار معتاد را در کابل فراهم کرده اند، اما در اعلامیه گفته نشده که این معتادان با کدام شیوه ها و در کدام مراکز مورد تداوی قرار گرفته اند.

این در حال است که حکومت طالبان در یک سال گذشته به شمول کابل، در چند ولایت هزاران معتاد را به زندان انداخته و آنان را به ترک اعتیاد وادار ساخته است.

تعدادی از معتادان
تعدادی از معتادان

داکتر واحدالله کوشان معاون مرکز تداوی معتادانِ ابن سینا میگوید، خلاف ماههای گذشته، در این اواخر اکثریت معتادان به هدف ترک اعتیاد به رضایت خود شان به این مرکز مراجعه میکنند.

"مطابق پلان تداوی که ما داریم، در هر چهل و پنج روز ما یک هزار تن را تداوی و سالم به خانواده ها تسلیم میکنیم. روزانه پنجاه – شصت مریض با کمک خانواده ها، نماینده های مردم و ملک های قریه به شکل داوطلبانه به ما مراجعه میکنند."

در حالی که دو هفته قبل اداره انکشافی سازمان ملل متحد دو میلیون دالر را جهت بازگشایی (۱۷) مرکز، از میان بیش از (۴۰) مرکز مسدود شده تداوی معتادان در اختیار (UNODC) قرار داد، به تازه گی مسوولان دفتر نماینده گی سیاسی سازمان ملل متحد یا (یوناما) در کابل از مرکز تداوی معتادان ابن سینا دیدار کرده است.

مسولان یوناما با ارزیابی وضعیت این مرکز، از حکومت طالبان خواسته که جهت زمینه سازی به دسترسی معتادان به خدمات صحی، معاش کارمندان این مرکز را بپردازد و به نیازمندیهای مریضان داخل بستر رسیدهگی کند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG