لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

هفده مرکز تداوی معتادان با کمک اداره انکشافی سازمان ملل فعالیت شان را از سر میگیرند


تصویر آرشیف: تعدادی از معتادین که برای درمان به یکی از مراکزی صحی منتقل می شوند
تصویر آرشیف: تعدادی از معتادین که برای درمان به یکی از مراکزی صحی منتقل می شوند

اداره انکشافی سازمان ملل متحد با کمک نقدی به برنامه تداوی معتادان در افغانستان، زمینه بستری و تداوی کردن صدها معتاد مواد مخدر را فراهم میسازد.

بر اساس قراردادی که میان اداره انکشافی سازمان ملل متحد و اداره مبارزه با مواد مخدر این سازمان امضاء شد، اداره (UNDP) چهل و دو میلیون دالر را در اختیار اداره مبارزه با موادمخدر سازمان ملل متحد قرار میدهد تا به شمول ادویه، نیازمندیهای صحی را برای مراکز ترک اعتیاد فراهم سازد.

به تازه گی اداره انکشافی سازمان ملل متحد یا (UNODC) یک بسته کمکی را در اختیار اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد قرار داده، تا زمینه را برای بازگشای مراکز ترک اعتیاد و فعال سازی خدمات داخل بستر در این مراکز هموار سازد.

ون ناچا مسوول ارتباطات اداره انکشافی سازمان ملل متحد در رابطه به این کمک نقدی به رادیو آزادی گفت:

"(UNODC) و (UNDP) با این کمک (۲) میلیون دالر مشترکاً برای (۱۷) مرکز تداوی معتادان مواد مخدر ادویه مورد نیاز، تجهیزات و کیتهای محافظتی را تهیه خواهد کرد. این مراکز که در شمال، شرق و غرب وجود دارد، ظرفیت بستری ساختن (۹۳۰) معتاد را دارند."

در جریان یک سال گذشته بسیاری از مراکز درمان معتادین در افغانستان مسدود گردیده و در برخی از موارد معتادین برای ترک اعتیاد به زندان انداخته شده اند
در جریان یک سال گذشته بسیاری از مراکز درمان معتادین در افغانستان مسدود گردیده و در برخی از موارد معتادین برای ترک اعتیاد به زندان انداخته شده اند

در یک سال گذشته و با آغاز حاکمیت دوباره طالبان، از میان بیش از هشتاد مرکز تداوی معتادان در افغانستان، نصف این مراکز به دلیل نبود ادویه، غذای کافی و عدم پرداخت معاش کارمندان آن مسدود شد.

بیش از چهل مرکزی تداوی معتادان که همین اکنون در افغانستان فعال است، اکثریت آن به دلیل نداشتن امکانات غذا و ادویه مورد نیاز معتادان، خدمات داخل بستر شان را متوقف کرده اند.

تا سال ۲۰۲۰ میلادی از میان (۸۴) مرکز تداوی ترک اعتیاد در افغانستان، اکثریت آن از سوی کشورهای خارجی تمویل می شد

انوبا سود (Anubha Sood) نماینده اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد میگوید، همکاری تازه میان این دو اداره سازمان ملل متحد سبب خواهد شد تا شماری از افراد نیازمند به تداوی ترک اعتیاد، به خدمات داخل بستر دست یابند.

" این همکاری نقطه مهمی در هماهنگی استراتژیک میان (UNODC) و (UNDP) در افغانستان است. بیشتر مراکز تداوی و باز توانایی در افغانستان پس از ماه اگست سال ۲۰۲۱ م با سختی به فعالیتهای شان ادامه میدهند. این قرارداد سبب آغاز دوباره تلاشهای مشترک سازمان ملل متحد به منظور رسیده گی به یکی از مسایل مهمی خواهد شد که زنده گی مردان، زنان و جوانان را در افغانستان متاثر ساخته است."

تا سال ۲۰۲۰ میلادی از میان (۸۴) مرکز تداوی ترک اعتیاد در افغانستان، اکثریت آن از سوی کشورهای خارجی تمویل می شد، اما در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی این کمکها هشتاد در صد کاهش یافت.

با آغاز حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، کمکهای مالی کشورهای خارجی با بخش اعتیاد کاملاً قطع شد و اکثریت موسسات خارجی که در بخش تداوی معتادان نیز فعالیت میکردند، افغانستان را ترک کردند.

گزارش: مرسلین ارسلا

مرتبط

XS
SM
MD
LG