لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

کارمندان مرکز تداوی معتادان در غور از شش ماه بدینسو معاش نگرفته اند


تصویر آرشیف: کارمندان یکی از مراکز تداوی معتادان در حال بررسی یکی از معتادین
تصویر آرشیف: کارمندان یکی از مراکز تداوی معتادان در حال بررسی یکی از معتادین

کارمندان مرکز تداوی معتادان در ولایت غور شش ماه شده که معاش نگرفته اند.

غور از جمله ولایت های است که کشت، تولید و عرضه مواد مخدر نیز در آن بیشتر است، از همین رو تعداد معتادان مواد مخدر نیز در آن زیاد است، اما برای این همه معتادان تنها یک مرکز بیست بستر تداوی معتادان در غور وجود دارد.

حال اما، کارمندان مرکز بیست بستر تداوی معتادان در غور میگویند که شش ماه میشود معاش دریافته نکرده اند.

عبدالغفار سروری داکتر معالج در مرکز بیست بستر تداوی معتادان در غور میگوید، به دلیل عدم دریافت معاش در شش ماه گذشته، با مشکلات جدی اقتصادی روبرو است.

" از برج حمل به اینسو شش ماه میشود که ما معاش دریافت نکردیم و در مجموع تمام همکاران ما با مشکلات اقتصادی رو به رو استند. ما از مرجع بالا، به خصوص وزارت صحت عامه افغانستان میخواهیم که مشکل ما را به زود ترین فرصت حل کند و یا کدام منبع عایداتی برای ما پیدا کند. در کُل ما نمیتوانیم در غور معتادان را داخل بستر تداوی کنیم، تعداد معتادان در غور به اوج خود رسیده است."

از میان (۸۴) مرکز تداوی معتادان در افغانستان، با روی کار آمدن دوباره حکومت طالبان بیش از چهل مرکز آن به دلیل مشکلات مالی فعالیتهای شان را متوقف کردند و باقی مراکز نیز به دلیل عدم پرداخت معاش کارمندان و مصارف بیماران، خدمات داخل بستر شان را کاهش دادند.

محمدگل احمدی کارمند اجتماعی مرکز بیست بستر تداوی معتادان در غور نیز از جمله کسانی است که با وجود کار منظم در این مرکز، در شش ماه گذشته معاش نگرفته است.

"ما از اعاشه و اباطه کاملاً محروم شدیم و هیچ چیزی نداریم که با آن به مریضان و مردم خود مصدر خدمت شویم. مدت شش ماه میشود که معاش نگرفتیم. تمام همکاران ما دچار مشکل استند، هر کسی نیاز اقتصادی و نیاز خانواده دارد."

یک خانواده در غور که همه اعضای آن به مواد مخدر معتاد اند.
یک خانواده در غور که همه اعضای آن به مواد مخدر معتاد اند.

مسوولان صحی در ولایت غور نیز عدم پرداخت معاش کارمندان و مشکلات مالی در بخش تامین نیازمندیهای مرکز ترک اعتیاد را تایید میکنند.

داکتر محمد عمر لعل زاد مسوول مرکز بیست بستر تداوی معتادان در غور میگوید، کارمندان آنان به دلیل نبود امکانات جهت تعقیب معتادان تداوی شده پای پیاده می روند.

از میان (۸۴) مرکز تداوی معتادان در افغانستان، با روی کار آمدن دوباره حکومت طالبان بیش از چهل مرکز آن به دلیل مشکلات مالی فعالیتهای شان را متوقف کردند

" کارمندان من قبلاً شامل بودجه انکشافی بودند، ولی حال شامل بودجه عادی شدند، حال تازه امیدواری وجود دارد که تشکیل از سوی وزارت صحت عامه تایید شده و آنان شامل خدمات ملکی میشوند. وقتی کارمندان پنج ماه معاش نگرفته باشند و یک ماه از سال قبل که شش ماه میشود، مشکل است که برنامه تداوی را به پیش ببرند. از اول حمل یک افغانی بودجه در بخش اعتیاد نیامده است. کارمندان ما به دلیل نبود تیل و موتر برای دیدن مریض در شهر فیروز کوه پای پیاده میروند، تا محبس برای تداوی معتادان پیاده میروند."

فعالان مدنی در غور میگویند که با کاهش خدمات داخل بستر و عدم پرداخت امتیازات کارمندان مراکز ترک اعتیاد، تعداد معتادان در شهر و ولسوالیهای ولایت غور افزایش یافته است.

آنان نگران اند که در صورت ادامه کاهش خدمات صحی، بیم آن وجود دارد که با گشت و گذار معتادان در شهر، جوانانی بیشتری به استفاده از مواد مخدر رو خواهند آورد.

گزارش: حفیظ الله نورزاد

XS
SM
MD
LG