لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

رئیس جمهور ازبیکستان و رئیس شورای اروپا: افغانستان نباید تهدیدی برای منطقه و جهان باشد


تصویر آرشیف: تعدادی از افراد طالبان
تصویر آرشیف: تعدادی از افراد طالبان

رئیس جمهور اوزبیکستان و رئیس شورای اروپا، در دیدار مشترک شان تاکید کرده اند که افغانستان نباید بار دیگر به تهدید برای منطقه و جهان مبدل شود.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور اوزبیکستان روز جمعه (۶ عقرب) میزبان شارل میشل رئیس شورای اروپا بود.

بر اساس اعلامیه شورای اروپا، دو جانب در مورد افغانستان به وضعیت بشری، جلوگیری از مبدل شدن افغانستان به تهدید برای منطقه و جهان، تشکیل حکومت همه شمول و رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان گفتگو کردند.

دو جانب در یک اعلامیه مشترک گفتند که وضعیت بشری در آستانه زمستان در افغانستان نگرانی بزرگ است و کمک های بشری باید برای مردم اینکشور فراهم شود.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان
شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان

به گزارش نهاد های سازمان ملل متحد، نزدیک به ۲۰ میلیون تن در افغانستان امنیت غذایی ندارند و این نگرانی در آستانه زمستان بیشتر شده است.

میرضیایف و میشل، همچنان تاکید کرده اند که افغانستان نباید باز به منبع تروریزم که امنیت منطقه و جهان را تهدید می کند، مبدل شود.

میشیل و میرضیایف به اهمیت روابط اقتصادی منطقه و نقش افغانستان نیز اشاره کردند

رئیس جمهور اوزبیکستان گفت که کشورش ابتکار را برای ایجاد گروه بین المللی به هدف گفتگو با حکومت طالبان در دست گرفته است.

در ادامه اعلامیۀ مشترک آمده که رئیس شورای اروپا و رئیس جمهور اوزبیکستان، بر نیاز ایجاد پروسۀ سیاسی فراگیر که در نتیجه حقوق بشر به شمول حقوق زنان رعایت شود، تاکید کردند.

با وجود تاکید جامعه بین المللی برای رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در افغانستان، طالبان تا هنوز به در خواست های جهانیان پاسخ مثبت نداده اند.

همین موضوع باعث ایجاد شگاف بزرگ در روابط دو جانب شده و هیچ کشوری به شمول همسایه های افغانستان و کشور های منطقه، حاضر نشده اند حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند.

شارل میشل رئیس شورای اروپا
شارل میشل رئیس شورای اروپا

در بخش دیگر از گفتگو های شان، رئیس جمهور اوزبیکستان و رئیس شورای اروپا، به اهمیت پروژه خط آهن که از ترمز تا مزارشریف، کابل و در نهایت تا پشاور امتداد می یابد، تاکید کرده اند.

به گفته دو جانب، این خط می تواند که اتصال منطقه یی را گسترش دهد و شهروندان چند کشور از مزیت های آن بهره مند شوند.

مقام های اوزبیکستان در ماه حمل امسال از آغاز کار این پروژه بزرگ در داخل آنکشور خبر دادند. خط آهن اوزبیکستان – افغانستان و پاکستان، با هزینه پنج میلیارد دالر ساخته خواهد شد.

بسیاری از آگاهان اقتصادی، این پروژه را برای افغانستان با اهمیت می دانند و روی مدیریت درست آن تاکید می ورزند.

اینسو برخی از کارشناسان سیاسی به این باور اند که اوزبیکستان بنابر منافع اقتصادی اش، روابطش را با حکومت طالبان حفظ کرده و می خواهد تا با مقام های آنها در تعامل و تماس باشد.

XS
SM
MD
LG