لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

نشریهٔ فیر آبزرور: افغانستان اعتماد خود را نسبت به طالبان از دست می دهد


تصویر آرشیف: یکتن از افراد طالبان سوار بر موتر گزمه در کابل
تصویر آرشیف: یکتن از افراد طالبان سوار بر موتر گزمه در کابل

نشریهٔ فیر آبزرور

  • نشریهٔ فیر آبزرور در تازه ترین شماره خود مطلبی را زیر عنوان « افغانستان اعتماد خود را نسبت به طالبان از دست می دهد»٬ به نشر رسانده است.

نویسنده مقاله می گوید که شواهد موجود و تاریخی نشان می دهد که طالبان حمایت مردمی را با خود ندارند.
نویسنده در ادامه می افزاید: زمانی که طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی از قدرت بیرون رانده شدند٬ مردم از سرنگونی نظام طالبان تجلیل کردند و ملیون ها أفغان مهاجر به کشور برگشتند.


به باور مقاله نویس٬ اما سال گذشته٬ همزمان با تسلط دوباره طالبان به قدرت٬ دهها هزار تن از افغانها به میدان هوایی کابل هجوم بردند و بسیاری نیز از أفغانستان بیرون رفتند.
در ادامه مطلب آمده است٬ با آنکه طالبان در قدرت حضور دارند اما در بخش های مختلف حکومتداری آنان مشکلاتی وجود دارد.


نشریه فیر آبزرور به دوام مطلب نوشته است که أفغانستان با چنان یک بحران بشری مواجه است که ۹۰ در صد مردم به غذایی کافی دسترسی ندارند و ۹۷ درصد از اتباع آن در فقر کامل به سر می برند.


مقاله نویس به مسایل مالی نیزاشاره کرده و گفته است که طالبان تاکنون نتوانسته اند به ۹.۵ ملیارد دالر سرمایه أفغانستان که توسط امریکا منجمد شده است٬ دسترسی پیدا کنند.

روزنامهٔ نیویارک تایمز

  • در این میان روزنامهٔ نیویارک تایمز گزارشی را در مورد کارخانه « ظریف دیزاین » که در آن لباس های زنانه و وسایل زینتی توسط زنان در کابل ساخته میشود٬ به نشر رسانده است.


کارخانه « ظریف دیزاین» را لیخا شیرزاد٬ یکی از زنانی که در بیرون از أفغانستان زنده گی می کند و از سالهای متمادی به این طرف در زمینه تهیه لباس های سنتی زنانه و وسایل زینتی فعالیت دارد٬ در سال ۲۰۰۵ میلادی تاسیس کرده است.

زلیخا که در حال حاضر در نیویارک زنده گی میکند٬ به روزنامه نیویارک تایمز گفته است: با آنکه کار و بار در این أواخر کمرنگ شده است٬ اما با آنهم آنان هر ماه حدود شصت پارچه از لباس های سنتی دست دوز را٬ تهیه می کنند.

روزنامه در تشریح فعالیت های این دستگاه گفته است : ظریف دیزاین به شمول شش خیاط٬ بیست و هفت کارمند دارد و عین حال بیست تن دیگر از خانه های خود با این دستگاه کارمی کنند.


بانو شیرزاد به روزنامهٔ نیویارک تایمز گفته است که بسیاری از کارمندان آنان زنان استند که آموزش های لازم را در زمینه تهیه صنایع دستی دیده اند.


روزنامه در عین حال از نمایشگاه صنایع دستی زنان أفغان در موزیم ملی هنر های آسیایی در پاریس نیز یاد کرده است که در آن برخی از صنایع دستی تهیه شده در « ظریف دیزاین » نیز به نمایش گذاشته شده است.


روزنامه در ادامه گفته است که نمایشگاه صنایع دستی زنان أفغان در پاریس تا تاریخ ششم فبروری سال آینده میلادی ادامه خواهد داشت.



XS
SM
MD
LG