لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۹

عمران خان راهپیمایی بزرگی را در مخالفت با حکومت شهباز شریف برگزار کرده است


عمران خان در میان هوادارانش
عمران خان در میان هوادارانش

عمران خان صدراعظم سابق پاکستان راهپیمایی بزرگی را رهبری می کند که روز جمعه از شهر لاهور بسوی اسلام آباد پایتخت این کشور، حرکت کرده است.

او به روز شنبه در سخنرانی به هوا دارنش در لاهور، خواستار برکناری دو مقام ارشد آی. اس. آی شد.

عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف و صدراعظم سابق پاکستان از رهبری اردوی این کشور خواسته تا دو تن از روسای ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان(ISI) در اسلام آباد را از وظایف شان برکنار کند.

عمران خان، در دومین روز تظاهرات"راهپیمایی طولانی" خود در شهر لاهور دیروز گفت، همچنان باید در مورد آنهایی تحقیق شود که این دو مقام آی اس آی، را مقرر کرده اند.

به گفتۀ حزب تحریک انصاف، تظاهرات اعضا و هواداران آنها که از جمعه در شهرهای مختلف پاکستان آغاز شده، به تاریخ ۴ نوامبر در شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان، تجمع خواهند کرد.

رنا ثنا الله وزیر داخله پاکستان
رنا ثنا الله وزیر داخله پاکستان

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، رنا ثنا الله وزیر داخلۀ پاکستان به روز شنبه (۲۹ اکتبر) ادعا کرد که عمران خان با هدایت هزاران تن از مخالفان حکومت به سوی اسلام آباد، قصد دارد که از این راهپیمایی برای گسترش"خشونت و هرج ومرج" استفاده کند و متعهد شده که حکومت به مسئولیت خود در حفاظت از شهر اسلام آباد و باشندگان آن عمل خواهد کرد.

مریم اورنگ زیب وزیر اطلاعات پاکستان نیز عمران خان را به آسیب رساندن به روابط دیپلماتیک پاکستان با سایر کشورهای جهان، متهم کرده است.

وزیر اطلاعات پاکستان: عمران خان در صدد آسیب رساندن به روابط دیپلماتیک پاکستان با سایر کشورها است.

عمران خان که در ماه اپریل سالجاری میلادی در نتیجۀ رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان از مقامش برکنار شد، ادعا می کند که برکناری وی توطئه ای بود که توسط جانشین او شهباز شریف صدراعظم فعلی پاکستان و ایالات متحدۀ امریکا طراحی شده بود.

ادعاهایی که هم شهباز شریف و هم واشنگتن آن را رد کرده اند.

شهباز شریف صدراعظم پاکستان
شهباز شریف صدراعظم پاکستان

عمران خان در آغاز این راهپیمایی بار دیگر با تکرار این ادعا گفت: "من یک انتخابات شفاف می خواهم و مردم کشورم در این انتخابات شفاف تصمیم خواهند گرفت که چه کسی این کشور را رهبری کند، نه واشنگتن، نه آمریکا، نه هیچ کس دیگر، بگذارید ملت تصمیم بگیرد. "

عمران خان تعهد کرده که این راهپیمایی مسالمت آمیز باقی خواهد ماند و هدف او وادار ساختن شهباز شریف برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی است.

اما آقای شریف بارها این را رد کرده، گفته که انتخابات طبق پلان در سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد.

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، با این حال، عمران خان این ستاره سابق کریکت و قهرمان ملی ورزش پاکستان که اکنون به سیاستمدار اسلامگرا تبدیل شده، همچنان یک چهره بسیار محبوب در پاکستان است و سفر کاروان او به اسلام آباد، میتواند یک آزمون مهم برای حکومت جدید در اسلام آباد باشد.

گفته میشود٬ اگر پولیس برای متفرق ساختن حامیان عمران خان وارد عمل شود، ممکن است این تظاهرات به خشونت بیانجامد.

XS
SM
MD
LG