لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

پاکستان به افغان‌های که در داخل آن کشور تولد یافته باشند٬ تابعیت می‌دهد


تصویر آرشیف: تعدادی از مهاجرین افغان در پاکستان
تصویر آرشیف: تعدادی از مهاجرین افغان در پاکستان

ستره محکمه پاکستان به روز پنجشنبه به حکومت این کشور دستور داد که به آنعده افغانهای که از پدران و مادران مهاجر افغان در این کشور به دنیا آمده اند ، تابعیت بدهد.

با این اقدام ممکن است ده ها هزار افغان، مستحق تابعیت پاکستان شوند. پاکستان که از چهار دهه میزبان میلیون ها مهاجر افغان می باشد ، هنوز هم میلیونها افغان در آن بسر میبرند.

روند مهاجرت افغانها به پاکستان در سال ۱۹۷۹ با تجاوز شوروی سابق بر افغانستان آغاز شد که میلیون ها افغان به خاک پاکستان پناه بردند. از آنوقت به بعد صدها هزار طفل در خانواده های مهاجرین به دنیا آمدند که اکثریت آنها تابعیت هیچ یک از این کشورها را ندارند.

به اساس گزارش خبرگزاری دی پی ای جرمنی ستره محکمه اسلام آباد به وزارت داخله این کشور دستور داده تا به تمام افغانهای که سند تولد در این کشور را دارند تابعیت بدهد.

ساختمان ستره محکمهٔ پاکستان
ساختمان ستره محکمهٔ پاکستان

رئیس ستره محکمه اطهر من الله این حکم را بعد از آن صادر نمود که عمر گیلانی وکیل مدافع یک افغان ۲۴ ساله برای موکل خود درخواست تابعیت پاکستان را داد و این درخواست وی پذیرفته شد. به گفته وکیل مدافع درخواست قبلی موکلش برای تابعیت رد شده بود.

رئیس ستره محکمه اسلام آباد گفت قانون پاکستان به هر فردی که در این کشور به دنیا آمده باشد حق تابعیت میدهد. او به وزارت داخله پاکستان امر کرد که تا روز جمعه آینده قضیه را تکمیل کرده و در باره اجراآت خود گزارش بدهد.

در حال حاضر بیشتر از دونیم ملی افغان در پاکستان زنده گی می کنند

طبق معلومات اداره مهاجرین سازمان ملل متحد هم اکنون در حدود دو میلون و ۸۰۰ هزار افغان در پاکستان بسر میبرند که اکثر آنها چند دهه دراین کشور بوده اند.

از این افغانها یک و نیم میلیون آنها راجستر شده اند و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دیگر آنها مهاجرین راجستر ناشده و غیر قانونی میباشند.

پاکستان در دهه ۱۹۹۰ پس از تسلط طالبان بر افغانستان شاهد یک مرحله جدیدی از مهاجرت افغان بود. سال گذشته که طالبان دوباره در افغانستان حاکم شدند حد اقل ۳۰۰ هزار افغان به پاکستان رفتند.

یک تعداد زیاد این افغانها به نیت رفتن به کشورهای غربی موقتا در خاک پاکستان بود و باش دارند.

XS
SM
MD
LG