لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

اعضای «جنبش زنان مقتدر افغانستان» در کابل گردهمایی اعتراضی برگزار کردند


تصویر آرشیف: زنان معترض در کابل
تصویر آرشیف: زنان معترض در کابل

گروهی از زنان و دختران افغان در یک برنامهٔ اعتراضی در کابل٬ بار دیگر از طالبان خواستند که به زنان حق کار و آموزش بدهند.

این زنان و دختران که خودشان را اعضای "جنبش اصلی زنان مقتدر" می‌دانند، به روز دوشنبه در پاک شهر نو کابل گرد هم آمده بودند.

این زنان مدارک تحصیلی‌شان را نیز با خود آورده بودند.

مونسه مبارز، رئیس این جنبش در مورد این برنامهٔ اعتراضی به رادیو آزادی گفت، که دهها تن از زنان و دختران در این گردهمایی اعتراضی اشتراک کرده اند.

" یک برنامهٔ اعتراضی بود، ما خواستیم این برنامه را با اسناد تحصیلی معترضین برگزار بکنیم، و پیام ای برنامه ای بود که ما با تجربه با دانش، با تخصص و با مسلک خواستار حضور در ساختار سیاسی و اجتماعی افغانستان هستیم."

بانو مبارز گفت، وضعیت جاری در برابر زنان افغان قابل نگرانی است.

زنان معترض درکابل بار ها گردهمایی ها و راهپیمایی هایی را به هدف اعاده حقوق از دست رفته شان برگزار کرده اند٬ اما تاکنون طالبان به این خواسته پاسخ نداده اند.
زنان معترض درکابل بار ها گردهمایی ها و راهپیمایی هایی را به هدف اعاده حقوق از دست رفته شان برگزار کرده اند٬ اما تاکنون طالبان به این خواسته پاسخ نداده اند.

ژولیا پارسی، از دیگر اشتراک کنندگان این اعتراض به رادیو آزادی گفت، طالبان جلو اعتراض آنان را گرفتند:

"آن‌ها برای ما اجازه ندادند تا برنامهٔ اعترضی خود را ادامه بدهیم، افراد از حوزه‌ٔ مربوطه آمدند و اسناد‌ها را بررسی کردند."

زنان معترض می‌گویند که موضوع اعتراض‌شان را با نهادهای امنیتی طالبان هماهنگ کرده بودند، اما خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در کابل می‌گوید، کسانی که می‌خواهند تظاهرات برگزار کنند باید نیروهای امنیتی آنان را در جریان بگذارند.

او گفت که اگر جلوی معترضان گرفته شده، ممکن است برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی بوده باشد.

زنان و دختران معترض: ما با تجربه با دانش، با تخصص و با مسلک خواستار حضور در ساختار سیاسی و اجتماعی افغانستان هستیم


پیش از این به روز یکشنبه ده‌ها دانشجوی دختر در پوهنتون ولایت بدخشان در اعتراض به این که افراد ادارهٔ امر به معروف این ولایت به دلیل نداشتن برقع به آنان اجازۀ داخل شدن به این پوهنتون را نداده بود، اعتراض کردند.

اما وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به رادیو آزادی گفته بود این کار از سوی کمیتهٔ ارشاد پوهنتون بدخشان صورت گرفته بود.

سمیرا حمیدی، کمپاینر بخش افغانستان سازمان عفو بین‌الملل و شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، خشونت طالبان را در برابر دانشجویان پوهنتون بدخشان نکوهش کرده اند.

اجباری شدن حجاب، ممنوعیت سفر بدون محرم در مصافه‌های طولانی، بسته شدن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم و ممنوعیت کار زنان در بیشتر اداره‌های دولتی از محدودیت‌ هایی که اند طالبان در بیش از یک سال حاکمیت‌شان بر زنان و دختران وضع کرده اند.

این محدودیت ها با واکنش های گسترده‌ای در داخل و خارج افغانستان مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG