لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

نگرانی «سیگار» از برخورد طالبان با زنان؛ نبود پولیس مسلکی منجر به بروز خشونت ها گردید


تصویر آرشیف: یکی از افراد طالبان میلهٔ تفنگ خود را به جانب یکی از زنان معترض در کابل نشانه گرفته است
تصویر آرشیف: یکی از افراد طالبان میلهٔ تفنگ خود را به جانب یکی از زنان معترض در کابل نشانه گرفته است

جان ساپکو بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید نبود پولیس آموزش دیده در افغانستان سبب شد که امروز زنان در جاده‌ها از سوی نیروهای وزارت داخلۀ طالبان شلاق زده شوند.

بازرس ویژه سیگار روز پنجشنبه ۲۸ میزان در یک نشست در ایتالیا گفت پولیس تحت رهبری طالبان از سوی شخصی مدیریت می‌شود که خود در فهرست افراد تحت پیگرد ادارۀ تحقیقات فدرال (FBI) آمریکا قرار دارد.

او می‌گوید یکی از ناکامی‌های امریکا در بیست سال گذشته ناتوانی در آموزش پولیس ملی افغانستان بود_آن‌چه که در سقوط زودهنگام افغانستان کمک کرد.

در همین حال شماری از باشنده‌گان پایتخت هم از رفتار افراد طالبان به‌شمول پولیس‌های نظام پیشین که در چهارچوب وزارت داخله حکومت طالبان اکنون فعالیت دارند انتقاد می‌کنند.

در بسیاری موارد طالبان با زنان در کابل و سایر ولایات روش زشت وداشته اند
در بسیاری موارد طالبان با زنان در کابل و سایر ولایات روش زشت وداشته اند

یکی از باشنده‌گان کابل، که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد از او در این گزارش نام گرفته شود می‌گوید حضور افراد طالبان در جاده‌ها مردم را به هراس می‌آورد که مبادا با برخورد نامناسب آنان روبرو شوند:

"نیروهای طالبان آموزش ندیده‌ اند و از کوه آمده اند پایین در شهر برخورد سالمی با شهروندان چه کابل باشد چه دیگر ولایت‌ها ندارند".

جان ساپکو: وزارت داخله افغانستان توسط شخصی اداره میشود که خودش در فهرست افراد تحت تعقیب قرار دارد

با این حال جان ساپکو بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) روز پنجشنبه ۲۸میزان در یک نشست در شهر روم ایتالیا از شیوۀ برخورد نیروهای پولیس حکومت طالبان با مردم انتقاد کرد.

او در بخشی از سخنرانی اش گفت که پولیس تحت رهبری طالبان در جاده‌ها زنان و دختران را لت و کوب می‌کند و در مواردی همه دست به دادگاه‌های صحرایی زده اند.

جان ساپکو بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان
جان ساپکو بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان

حکومت طالبان در این باره تاکنون چیزی نگفته است اما پیش از این گفته است که بدرفتاری و رویدادهای دادگاه‌های صحرایی را بررسی خواهند کرد.

جان ساپکو متن سخنرانی خود را روز شنبه در تویتر SIGAR نشره کرده است.

او همچنان گفته که وزارت داخله حکومت طالبان توسط فردی اداره می‌شود که در لیست "اف بی آی" آمریکا است.

اشاره وی به سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان است که تحت تعقیب ادارۀ تحقیقات فدرال یا FBI امریکاست و ۱۰میلیون دالر بر سر او جایزه گذاشته شده است.

خواستیم در این مورد دیدگاه تازۀ حکومت طالبان را داشته باشیم اما عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

انتقاد دیگر بازرس ادارهٔ سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان این نشست از واگذاری افغانستان بدون مقاومت پولیس ملی کشور به طالبان بوده است.

سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان
سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان

جان ساپکو در این سخنرانی اش از آموزش پولیس ملی افغانستان توسط ایالات متحده آمریکا انتقاد کرد.

او گفت که ایالات متحده آمریکا باوجود مصرف ۲۰میلیارد دالر نتوانست پولیس ملی افغانستان را به‌گونۀ توانمند آموزش دهد.

سمیع الله از باشنده‌گان کابل نیز ادعا می‌کند که شماری از افراد پولیس حکومت مخلوع که اکنون با وزارت داخلۀ حکومت طالبان کار می‌کنند نیز با مردم برخورد نادرست دارند:

"متاسفانه فعلا در قالب امارت این‌ها فعالیت خود را آغاز کردند بگونه‌ای معلوم می‌شود که این‌ها اصلا آموزش ندیده باشند و اگر دیده باشند هم بگونه خیلی خشن و در محیط خشن با مردم برخورد می‌کنند و این کار شان واقعا به معنی این است که این‌ها ۲۰سال اگر آموزش دیدند آموزش شان بصورت درست و مسلکی نیوده".

این در حالیست که امریکا در بیست سال گذشته از تمویل کننده‌گان اصلی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بود و به آنان جنگ ابزار فراهم می‌کرد.

با این همه در حالی از برخورد نادرست افراد پولیس حکومت طالبان با مردم سخن زده می‌شود که نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) و ریچارد بنیت گزارشگر ویژۀ سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در تازه‌ترین گزارشش حکومت طالبان را به نقض گستردۀ حقوق بشر در افغانستان متهم کرده است_آن‌چه که از سوی حکومت طالبان همواره رد شده است.

XS
SM
MD
LG