لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۵

پسر یک جنرال اردوی پیشین افغانستان: طالبان پدرم را بازداشت کردند


جنرال محمد ابراهیم جهادیار
جنرال محمد ابراهیم جهادیار

طالبان به بازداشت غیر قانونی یک جنرال پیشین اردوی افغانستان در کابل متهم شده اند.

اعضای خانوادۀ جنرال محمد ابراهیم جهادیار مدعی اند که وی روز پنجشنبه در منطقۀ قلعۀ فتح‌الله کابل بازداشت شده و از موقعیت و وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

ظهور سیرت، فرزند جنرال جهادیار به رادیو آزادی گفت که پدرش در پست‌های مختلف وزارت دفاع دولت پیشین کار کرده و او نیز همین موضوع را دلیل دستگیری وی توسط طالبان می‌داند٬ وی به ادامه افزود:

"روز پنج‌شنبه گروهی از طالبان وارد خانۀ ما شدند و برادران و خواهران کوچکم را با میل اسلحه لت و کوب کردند. پدرم را با بسیار بی‌احترامی و بی عزتی که حتی اجازه نمی‌دادند که لباسش را تبدیل کند و کفش‌هایش را بپوشد، دستانش را ولچک زدند. علت دستگیری‌اش چیزی دیگری نیست جز این که قبلاً در یکی از پست‌های بلند نیروهای امنیتی کار می‌کرد."

گفته شده است که جنرال محمد ابراهیم جهادیار پست های متعددی را در چهارچوب وزارت دفاع افغانستان به عهده داشت
گفته شده است که جنرال محمد ابراهیم جهادیار پست های متعددی را در چهارچوب وزارت دفاع افغانستان به عهده داشت

آقای سیرت می‌گوید، با وجود اینکه پدرش پروندۀ حقوقی نداشته و طالبان همواره گفته اند که عفو عمومی کرده اند، اما او نمی‌داند که چرا پدرش بازداشت شده است.

جنرال محمد ابراهیم جهادیار در حالی توسط حکومت طالبان بازداشت شده است که اخیراً کمپاینی در شبکه های اجتماعی راه اندازی شده است که در آن از محافظت نیروهای امنیتی نظام مخلوع افغانستان حمایت شده است.

جنرال اجمل عمر شینواری
جنرال اجمل عمر شینواری

جنرال اجمل عمر شینواری، یکی از حامیان این کمپاین و سخنگوی نیروهای مسلح حکومت گذشته افغانستان از این کمپاین استقبال می‌کند، اما می‌گوید که نیروهای امنیتی حکومت قبلی٬ حالا تحت حاکمیت طالبان با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند.

"متأسفانه در ۱۴ ماه گذشته که طالبان بر سر کار آمده اند، بسیاری از نیروهای مسلح افغانستان در همه جا به طور فجیع شهید و شکنجه شده و هر جا برایشان طعنه داده می‌شود که این خلاف تمام سنت‌های دینی و افغانی است."

یوناما: طالبان از ۱۵ آگست تا ۱۵ جون سال گذشته دست کم ۱۶۰ تن را که کارمند دولت پیشین بودند کشته اند

با وجود اینکه عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان به گونۀ مشخص به سوال ما در مورد بازداشت جنرال ابراهیم جهادیار پاسخ نداد، اما گفت:

"امارت اسلامی عفو عمومی اعلان کرده است و هیچ کس به این نام دستگیر نمی‌شود که در نظام قبلی کار کرده است. اگر جرم جدید نکرده باشد، به خاطر جرم‌های گذشته و کارکردن در نظام قبلی دستگیر نمی‌شود."

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز در گزارش خود در مورد حقوق بشر در افغانستان به تاریخ ۲۹ ماه سرطان گفت که اعضای حکومت سرپرست طالبان از ۱۵ آگست تا ۱۵ جون سال گذشته دست کم ۱۶۰ تن را که کارمند دولت بودند کشته اند و عفو عمومی را که اعلام کرده بودند، عملی نکرده اند. اما طالبان در آن زمان این ادعا را رد کرده بودند.

پیش از این کارمندان نهادهای امنیتی حکومت جمهوری مخلوع نیز به رادیو آزادی گفته بودند که از ترس طالبان مخفیانه زندگی می‌کنند.

خواست این نیروها و اعضای کمپاین کنونی برای محافظت از نیروهای امنیتی پیشین افغانستان از همکاران نظام پیشین و سازمان‌های بین المللی این است که یا این نیروها را به خارج از کشور انتقال دهند و یا برای زندگی امن آنها در افغانستان تلاش کنند.

XS
SM
MD
LG