لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۱

افزایش کشت کوکنار در افغانستان؛ امسال میزان تولید ۳۲ درصد افزایش داشته است


تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان

ادارۀ مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد "UNODC"می‌گوید که کشت کوکنار در افغانستان در تناسب به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش یافته است.

این اداره امروز با نشر گزارش تازه‌ای نوشته است، امسال ۲۳۳ هزار هکتار زمین در افغانستان کوکنار کشت شده است که در تناسب به سال گذشته یک بر سه حصه افزایش را نشان می‌دهد.

این نخستین گزارش ادارۀ مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در بارۀ کشت کوکنار پس از آگست سال ۲۰۲۱ یعنی آغاز حاکمیت طالبان در افغانستان است که مربوط به تهدیدات برخاسته از کشت کوکنار و تجارت غیرقانونی تولیدات آن می‌باشد.

به اساس این گزارش، پس از آن که طالبان در ماه اپریل کشت کوکنار را منع کردند، بهای تریاک افزایش یافته و از این طریق عواید کشاورزان سه برابر ازدیاد یافته است.

گزارش UNODC نشان می‌دهد که کشاورزان در سال ۲۰۲۱ از کشت تریاک۴۲۵ میلیون دالرعواید بدست آوردند، اما امسال یعنی درسال ۲۰۲۲ این رقم به ۱.۴ میلیارد دالر رسیده است.

اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد می‌گوید که تمرکز کشت کوکنار در مناطق جنوب غرب بوده که۷۳ درصد تمام منطقه را تشکیل می‌دهد.

در گزارش آمده است که یک بر پنج حصۀ تمام زمین‌های زراعتی در ولایت هلمند کوکنار کشت شده است.

اما عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان موضوع افزایش کشت کوکنار در سال جاری را نسبت به سال پیش رد می‌کند.

او روز سه شنبه به رادیوآزادی گفت:

"بر کشت ، کار وبار و قاچاق مواد مخدر هر گونه محدودیت وضع شده است، در حال حاضر در تمام افغانستان یک بته کوکنار هم کشت نشده است و نه اجازه داده می‌شود که کسی این بته را کشت کند."

با افزایش کشت کوکنار در آمد افرادی که در کار و بار مواد مخدر مصروف هستند نیز افزایش یافته است
با افزایش کشت کوکنار در آمد افرادی که در کار و بار مواد مخدر مصروف هستند نیز افزایش یافته است

اما گزارش UNODC نشان می‌دهد که حاصلات امسال کوکنار تاحدی زیادی از فرمان رهبر طالبان معاف شد و کشاورزان حالا باید برای سال آینده در مورد کشت کوکنار تصمیم بگیرند.

از سوی دیگر کشاورزان افغان که نمی‌خواهند نام و مناطق‌شان در گزارش گرفته شود از طالبان می‌خواهند که جلو کشت کوکنار را بگیرند.

سازمان ملل متحد: کوکنار کشت شده در افغانستان ۸۰ درصد کوکنار تمام جهان را تشکیل می‌دهد.

"حالا بخاطری که زمان کشت است باید جلو آن گرفته شود، اگر امسال باز هم متوقف نشود این افغانستان را با یک بحران سخت بشری روبه‌رو خواهد کرد."

طالبان درحالی با چالش جلوگیری از کشت کوکنار روبرو شده اند که کشت کوکنار برای سال آینده در ماه نومبر یعنی همین ماه آغاز می‌شود.

ادارۀ مبارزه با موادمخدر و جرایم سازمان ملل متحد می‌گوید، اما در مقدار تریاک بدست آمده از کوکنار کشت شده کاهش آمده است.

گزارش می‌افزاید که در اوایل سال جاری به دلیل خشک‌سالی از هر هکتار زمین ۲۶.۷ کیلوگرام تریاک بدست آمده است، درحالی که درسال ۲۰۲۱ این مقدار ۳۸.۵ کیلوگرام بود.

به اساس گزارش، در سال ۲۰۲۲ به مقدار ۶ هزار و ۲۰۰ تن تریاک بدست آمده است که در تناسب به سال ۲۰۲۱ کاهش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

UNODC درگزارش خود نوشته است، هرگاه تریاک بدست آمده در سال۲۰۲۲ به هیروئین مبدل شود، تولید آن ۳۵۰ تا ۳۸۰ تن هیروئین خالص خواهد شد.

اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد این را نیز گفته است که کوکنار کشت شده در افغانستان ۸۰ درصد کوکنار تمام جهان را تشکیل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG