لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

یونیسف بار دیگر خواهان بازگشایی مکاتب دخترانه در افغانستان گردید


تصویر آرشیف: یکی از مکاتب دخترانه در غرب افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از مکاتب دخترانه در غرب افغانستان

ادارۀ حمایت از کودکانِ سازمان ملل متحد، یونیسف یک بار دیگر خواهان بازگشایی در های مکاتب به روی دختران دانش آموز بالاتر از صنف ششم در افغانستان شده است.

دومینیک ایزابیل هاید، رئیس ارتباطات خارجی یونیسف که یکشنبه گذشته به افغانستان رفته است می گوید که با دخترانی دیده است که علاقمند کسب آموزش استند.

او ناوقت روز دوشنبه به رادیو آزادی بیشتر گفت:

"در یک مکتب جلال آباد دختران فوق العادۀ افغان را دیدم. یکی شان هم نمی شرمید، بلکه صحبت کردند و از آرزوهای شان در مورد آینده گفتند. اولتر از همه چیز آموزش در ذهن شان است. نجیبه ۱۲ ساله از من خواست تا به مقامات بگویم که تمامی دختران شایستۀ ادامۀ کسب آموزش اند."

بیش از چهارصد روز است که حکومت طالبان اجازه نداده است که ملیون ها دانش آموز دختر بالاتر از صنف ششم به مکتب بروند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف در ماه میزان گفته بود٬ شمار دخترانی که اجازه نیافته اند، دورۀ ثانوی آموزش شان را در افغانستان تکمیل کنند، ۳ میلیون برآورد شده است.

بیشتر از چهارصد روز میشود که دختران در انتظار بازشدن دروازه های مکاتب هستند
بیشتر از چهارصد روز میشود که دختران در انتظار بازشدن دروازه های مکاتب هستند

سم مورت، مسئول ارتباطات یونیسف در افغانستان می گوید که اعضای خانوادۀ تمامی دختران طرفدار آموزش آن ها استند.

"در تمامی افغانستان آموزش برای دختران، تقاضای برادران، مادران و پدران، بزرگان قومی و رهبران مذهبی شان در سراسر افغانستان بالا است، چون که مردم می دانند که آموزش برای هر کودک راه بیرون رفت از فقر و پاسپورت شگوفایی است."

مسئول ارتباطات یونیسف در افغانستان: اعضای خانوادۀ تمامی دختران طرفدار آموزش آن ها استند.

مدینه پیش از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان صنف یازدهم مکتب بود.

او به رادیو آزادی گفته است که تکمیل کردن آموزش و نقش در آبادی افغانستان آرمان بزرگش است.

"از طالبان می خواهیم که مکاتب ما را بگشایند. ما هم مانند پسران حق داریم تا آموزش کسب کنیم. لباس و حجاب ما اسلامی است. با این اقدام، آیندۀ ما خراب و ضایع می شود. آن ها نباید آیندۀ ما را خراب کنند. مکاتب ما را دوباره بگشایند."

هرچند ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته است که کار در مورد بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دخترانه روان است و به زودی باز خواهند شد، اما منتقدان طالبان را به عملی نکردن وعده های شان متهم می کنند.

حکومت طالبان بر خلاف وعدۀ قبلی اش در سوم ماه حمل مکاتب را بی آنکه علتش را مشخص کند٬ به روی دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم نگشود.

XS
SM
MD
LG