لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

رینا امیری: طالبان روند آموزشی و تحصیلی را با موانع روبه‌رو کرده اند


رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در بخش حقوق بشر و زنان افغانستان
رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در بخش حقوق بشر و زنان افغانستان

عادله باشندۀ ولایت کندهار و دانش آموز صنف دوازدهم مکتب است.

او می‌گوید که طالبان حق شرعی و انسانی را از او گرفته است و هر روز به این امید است که چه زمانی دروازه‌های مکتب به روی شان باز می‌شود: "ما حق شرعی خود را از دست داده ایم، هر روز را به این انتظار سپری می‌کنیم که امروز ما درس را شروع می‌کنیم، امروز دروازه‌های مکتب به روی ما باز می‌شود و ما یک بار به آرزوهای خود می‌رسیم، اما این کار نمی‌شود."

این صدای نزدیک به سه میلیون دختر در افغانستان است که ۴۰۰ روز می‌شود طالبان آنان را از رفتن به مکتب منع کرده.

در پیوند با این تصمیم طالبان هر روزه واکنش‌ها به سطح ملی و بین‌المللی نشان داده می‌شود.

رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در بخش حقوق بشر و زنان افغانستان به تازگی گفته است که طالبان نه تنها عملاً مکاتب دخترانه را بسته کرده است، بلکه روند تحصیلات عالی آنان را به گونۀ روز افزون با موانع روبه‌رو کرده است.

بانو امیری صبح روز سه‌شنبه در صفحۀ توییتر خود به ویژه با اشاره به دختران هزاره نوشته است که گزارش‌های معتبری وجود دارد که طالبان دختران هزاره را از خوابگاه پوهنتون کابل اخراج کرده و آیندۀ آنان را با خطر روبه‌رو کرده است.

گفتنی‌ست که در پیوند به این موضوع شماری از دانشجویان دختر پوهنتون کابل در برابر ساختمان این پوهنتون اعتراض کرده و گفته بودند که شمار دختران اخراج شده از خوابگاه به ده‌ها تن می‌رسد.

برخی دانشجویان دختر اخراج شده از خوابگاه به رادیو آزادی گفته بودند که با مشکلات نبود جای بودوباش مواجه هستند و موقتاً در خانه‌های دوستان‌شان جابه‌جا شده اند.

به گفته بانو امیری، به اساس گزارش‌ها برای دختران اجازۀ انتخاب برخی رشته‌های تحصیلی در آزمون کانکور داده نشده و طالبان برای شان گفته اند که این رشته‌ها دشوار هستند.

نمایندۀ ویژه امریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان افزوده است، طالبان در حالی که ادعای استقلالیت اقتصادی افغانستان را می‌کنند، نمی‌توانند از آموزش و کار نیم نفوس (زنان) در افغانستان چشم پوشی کنند.

وی گفته است که به شمول دختران و زنان، تعلیم و تربیه برای همه افغان‌ها کلید بیرون رفت افغانستان از فقر و زندگی کردن با آرمان‌ها است.

از عزیز احمدریان، سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان پرسیدیم که دیگر چه مدت زمانی نیاز است تا مشکل آموزش دختران حل شود، اما وی پاسخی ارائه نکرد.

پیش از این طالبان موضوع بسته کردن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم را به مسایل اقتصادی، فرهنگی و مذهبی پیوند داده اند، بهانه‌ای که افغان‌ها و در کنار آنها شماری از عالمان دین آن را رد کرده اند.

اخیراً حبیب الله آغا، سرپرست تازه تعیین شده وزارت معارف حکومت طالبان گفته است که آنان بخاطر باز شدن مکاتب دختران روی یک ترتیب کار می‌کنند، ترتیبی که با گذشت ۴۰۰ روز هنوز هم ترتیب نشد.

از سوی دیگر نمایندگی ایرلند در سازمان ملل متحد مسدود ماندن مکاتب دختران از سوی طالبان را در مدت ۴۰۰ روز یک شرم خوانده است.

در توییتر رسمی این نمایندگی امروز نوشته شده است که ۴۰۰ روز می‌شود که طالبان حق جهانی آموزش را انکار کرده اند و تنها دختران را هدف قرار داده اند.

نمایندگی ایرلند در سازمان ملل متحد افزوده است که این مشکل باید دیگر پایان یابد و از طالبان خواسته است که محدودیت‌ها بر رفتن دختران به مکتب را دور کنند.

XS
SM
MD
LG