لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۰

برخی از زنان در ولایت نیمروز تجارت آنلاین را آغاز کرده اند


تصویر جنبهٔ تزئینی دارد
تصویر جنبهٔ تزئینی دارد

گروهی از زنان در نیمروز از طریق بازاریابی شبکه آنلاین، زمینه اشتغال را برای دهها زن دیگر در این ولایت فراهم ساخته اند.


با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از یک سال گذشته بسیاری از زنان بیکار شده اند. اما در این میان٬ یک زن در نیمروز برای دهها تن از زنان دیگر کار آفریده است.

فرشته ۳۲ ساله می گوید که نخست با بیش از ده هزار افغانی تجارت و بازاریابی آنلاین را در نیمروز آغاز کرد.

"خرید اول خیلی زود فروش رفت. فامیل، خواهر، خواهر زاده ها همه گرفتند و خیلی هم راضی بودند. بعد از این از فروش این‌ها من فایده کردم. یعنی از سیزده هزار افغانی در حدود سه الی چهار هزار افغانی فایده کردم که باز دوباره خرید دوم را زدم وهمین کار را همین رقم ادامه دادم هرچه فایده می کردم بیشتر خرید میزدم."

فرشته محصولات بهداشتی و آرایشی را از یک شرکت ایرانی بطور آنلاین خریداری می کند که بعد این لوازم از طریق موتر های ترانزیت به نیمروز منتقل می شود.

او توانسته است که در یک سال گذشته با استفاده از این شیوه برای ده ها زن دیگر در نیمروز و دیگر ولایت ها زمینه کار را به شکل آنلاین فراهم کند.

"کسانیکه از محصولات رضایت داشتند و راضی بودند برای آنها پیشنهاد کار دادم. یعنی شما هم می توانید مثل من کار را شروع کنید و در خانه خرید وفروش کنید."

او بیشتر می گوید:

" بدون اینکه هزینهٔ مثلاً دکان داشته باشید وکرایه دکان سر شما باشد یا جواز شاروالی داشته باشید این مشکلات را متقبل بشوید در خانه وبا امکانات خیلی کم می توانید این کار را به پیش ببرید از انترنت همه‌گی استفاده می کنند ما هم می توانیم از طریق انترنت که استفاده می کنیم در واتساپ وتلگرام اعلانات محصولات را بگذارید وباز از آن طریق فروخته می توانید."

در نمیروز زنان اکثردر فعالیت برای تولید صنایع دستی مشغول اند و تجارت آنلاین برای آنان تازه گی دارد
در نمیروز زنان اکثردر فعالیت برای تولید صنایع دستی مشغول اند و تجارت آنلاین برای آنان تازه گی دارد

فرشته به رادیو آزادی می گوید که از طریق بازاریابی آنلاین محصولاتش را به مشتریان در خانه اش به فروش می رساند و برای زنان دیگر نیز این شیوه را آموزش داده است‌.

" در ماه دوم موفق شدم که چند نفر دیگر هم زیر دست خود بگیرم ومن سرتیم آنها باشم حدود پنج نفر زیر دست گرفتم که بیرون از ولایت هم بودند دو نفر در ولایت هرات زیرمجموعه گرفتم و سه نفر هم در ولایت نیمروز بودند که در حدود یک‌صد هزار افغانی آنها خرید زدند. ولی من توانستم در همان ماه برعلاوه فایده محصولات خود حدود سیزده الی چهارده هزار افغانی امتیاز از شرکت بگیرم."

خانم ها در نیمروز بیشتر وسایل بهداشتی و لوازم آرایش را از طریق شبکه های اجتماعی به فروش می رسانند

فرشته سه طفل هم دارد و شوهرش نیز در این تجارت با او همکاری می کند.

به اساس معلومات او ، در این تجارت آنلاین ۲۰ درصد شرکت تولیدی و ۵۰ درصد خانم ها مفاد می کنند، چون که بیشتر استفاده کنندگان لازم آرایشی و بهداشتی خانم ها هستند.

سمیعه ۲۴ ساله باشنده دیگر شهر زرنج مرکز نیمروز است که به همکاری فرشته به تجارت و بازاریابی شبکه آنلاین روی آورده است.

"به مشوره های آنها من‌ هم مبلغ پنجاه هزار افغانی اختصاص دادم به خرید این محصولات خریداری کردم محصولات را و ضمن از اینکه از فروش این محصولات من فایده به دست می‌آوردم از اینکه من زیر دست کسی دیگری قرار داشتم یک مبلغ عاید من می‌شد و مشتری هایی که فعلاً دارم آنها خیلی خرسند هستند از اینکه از پیش یک زن خریداری می کنند و بدون از ینکه بازار بروند و مراجعه کنند و سرگردان شوند."

فرحناز محمدی فعال حقوق زن در نیمروز به رادیو آزادی می گوید که تجارت و بازاریابی آنلاین برای زنان فرصتی خوب شغلی است.

"بعداز فروپاشی نظام جمهوریت تقریبا هفتاد تا هشتاد فیصد زنان شاغل بیکار شده بازهم زنان ولایت نیمروز خاموش نبوده از طریق تجارت آنلاین و از طریق بازار یابی و شبکه‌ زمینه کار را به خود و صدها زن در سطح افغانستان فراهم کرده اند."

XS
SM
MD
LG