لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

نشنل انترست: آیا راهی برای بیرون رفت از وضعیت ناگوار اقتصادی افغانستان وجود دارد؟


تصویر آرشیف: تعداد از زنان فقیر در مقابل یک نانوایی درکابل در انتظار دریافت کمک نشسته اند.
تصویر آرشیف: تعداد از زنان فقیر در مقابل یک نانوایی درکابل در انتظار دریافت کمک نشسته اند.

مجله نشنل انترست

  • آیا راهی برای بیرون رفت از وضعیت ناگوار اقتصادی در افغانستان وجود دارد؟ این سرخط مطلبی است که مجله نشنل انترست نشر کرده است.

نویسنده مطلب، معصوم جان معصومی٬ معاون مرکز مطالعات منطقه یی افغانستان٬ است.

به باور نویسنده، پس از حاکمیت دو باره طالبان، جامعه جهانی با افغانستان یک اعشاریه هشت میلیارد دالر کمک کرده اما باز هم حدود ۲۵ میلیون تن از افغان ها با گرسنگی شدید روبرو اند.

در ادامه مطلب آمده است، وضعیت فعلی نشان می دهد که کمک های بشر دوستانه جامعه جهانی برای کوتاه مدت در افغانستان موثر است اما نویسنده به این باور است که کمک ها برای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی ویرانگر در افغانستان موثریتی ندارد.

در مطلب توصیه هم شده که جامعه جهانی باید بر اساس چهارچوب متحد، تاثیر گذار و متوازن با افغانستان کمک کند.

نویسنده نشریه نشنل انترست، به عنوان پیشنهاد های اصلی از عملی کردن پروژه های علمی در بخش های صحی و معارف و همچنان همکاری و حمایت از شرکت های خصوصی از سوی جامعه جهانی یاد کرده است.

در ادامه آمده که ایجاد فرصت سرمایه گزاری برای سرمایه گزاران خارجی به هدف بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال زایی افغانستان خیلی مهم است.

در پایان مطلب نشنل انترست آمده که اگر برای ثبات اقتصادی افغانستان تلاش نشود، هراسی ممکن ایجاد شود که برخی از مردم تحت چتر نظریه های دینی و عقیدتی به تندروی تشویق شوند و همچنان کشت کوکنار در افغانستان به عنوان منبع عایداتی افزایش یابد.

نشریه ریلیف ویب

  • نشریه ریلیف ویب هم که خبر های مربوط به سازمان ملل متحد و اداره های امداد رسانی را نشر می کند، به وضعیت نگران کننده اقتصادی افغانستان تمرکز کرده است.

به نوشته نشریه، افغانستان با بحران بشری بی سابقه در نتیجۀ افزایش مشکل اقتصادی، درجه بالای فقر، رویداد های طبیعی و تاثیر همه گیری بیماری کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می کند.

ریلیف ویب، گزارش ماه سپتمبر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان (UNHCR) را نشر کرده که در آن آمده است، ۵۹ در صد از میان جمعیت ۴۲ میلیونی افغانستان به کمک های فوری در سال ۲۰۲۲ نیاز دارند.

در ادامه این گزارش آمده که میزان بالای کمبود مواد غذایی، سطح بلند سوء تغذیه، معیشت نا هنجار و بیجا شدن مردم از مناطق اصلی شان، به مشکل در افغانستان افزوده است.

اما یک نکته در گزارش آمده که در جریان دو سال گذشته، بیش از یک میلیون تن از بیجا شده های داخلی در افغانستان دو باره به مناطق شان باز گشته اند که بیشترین آنها مربوط سال ۲۰۲۱ میلادی می شوند.

XS
SM
MD
LG