لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

لاس انجلس تایمز: دنیا به کرومایت و لیتیوم نیاز دارد٬ افغانستان آن را دارد٬ اما چی باید شود؟


تصویر آرشیف: یکی از معادن افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از معادن افغانستان

روزنامهٔ لاس انجلس تایمز

  • روزنامه امریکایی لاس انجلس تایمز در تازه ترین شماره خود مطلبی را در مورد ذخایر معدنی افغانستان به نشر رسانده و گفته است: دنیا به کرومایت و لیتیوم نیاز دارد٬ افغانستان این دو عنصر طبیعی را دارد٬ اما چی باید شود؟

روزنامه در ادامه نوشته است٬ اسد الله مسعود بالای یک کوه در ولایت لوگر که از آنجا شاهراه کابل – لوگر نیز به وضاحت معلوم میشود٬ ایستاده و در مقابل وی یک حفرهٔ خاکی رنگ دارای رگه های سیاه٬ به نظر می رسد.

مسعود به همان رگه های سیاه خیره میشود و میگوید: ببینید٬ این ها کرومایت است. لحظاتی بعد در فاصله دور تر٬ انفجاری صورت می گیرد٬ مسعود به آن پروایی نمیکند و میگوید: این جنگ نیست ما با استفاده از شیوهٔ باز کردن سطح زمین٬ مواد انفجاری را در درز ها جابجا می کنیم و از یک تپه به تپهٔ دیگر می رویم.

مقاله نویس در ادامه میگوید: مسعود آمر معدن مغل خیل است- جای که کاگران سرگرم استخراج کرومایت هستند. کرومایت ماده ضد زنگ است و از آن برای تولید فولاد استفاده میشود. به نوشتهٔ روزنامه٬ این یکی از معادن کرومایت در شرق افغانستان و برخی از ولایات دیگر است که طالبان با استفاده از وسایل ابتدایی کار استخراج آن را آغاز کرده اند تا بتوانند برخی از مشکلات اقتصادی کشور شان را حل کنند.

به باور مقاله نویس٬ این داشته های طبیعی افغانستان٬ قدرت های بیرونی چون روسیه٬ چین و ایران را وا داشته است تا از مفاد آن محروم نمانند. اما در این میان ایالات متحده که از تعامل با طالبان خود داری کرده است٬ حضور ندارد.

ایالات متحده و سایر کشور های غربی سال گذشته با بیرون شدن از افغانستان این کشور را به کشور های واگذار کردند که با ایالات متحده در تقابل قرار دارند٬ اما در این میان برخی از کشور های دوست چون قطر و ترکیه نیز هستند که به سرمایه گذاری در بخش استخراج معادن ابراز آماده گی کرده اند.

به باور روزنامهٔ لاس انجلس تایمز٬ این که چرا ایالات متحده از این جریان به دور مانده٬ منجر به نگرانی برخی از مقامات امریکایی شده است. این روزنامه در ادامه گفته است٬ افغانستان بر علاوهٔ کرومایت دارای معادن سُرب٬ مس٬ آهن و سایر فلزات کمیاب مانند طلا٬ نقره٬ یورانیم و لیتیوم نیز می باشد.

لیتیوم که ممکن افغانستان درسطح جهان ذخایر غنی آن را داشته باشد٬ ماده یی است که از آن برای تولید بطری موتر های برقی استفاده می شود و به آن نیاز جدی وجود دارد. به نوشته لاس انجلس تایمز٬ ارزش ذخایر طبیعی افغانستان به یک تا سه تریلیون دالر یعنی سه هزار ملیارد دالر بر‌آورد شده که میتواند این کشور فقیر را به یکی از کشور های ثروتمند مبدل کند.

اما به باور نویسنده٬ استخراج مسلکی ذخایر طبیعی افغانستان به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد زیرا حالا طالبان این معادن را با استفاده از وسایل کوچک و ابتدایی استخراج می کنند.

نشریهٔ انستیتوت صلح امریکا

  • نشریهٔ انستیتوت صلح امریکا مطلبی را در مورد افغانستان زیر عنوان « باخت بهتر بود یا صلح ؟» به نشر رسانده است. در آغاز این مطلب آمده است٬ زمانی که ایالات متحده تفاهمات صلح را آغاز کرد٬ بسیار دیر شده بود. حالا واشنگتن می تواند که از این تجربه درس بگیرد.

صفحه انترنتی انستیتوت صلح امریکا در مورد این که ایالات متحده در جریان حضور بیست ساله درافغانستان به چی مقدار پول مصرف کرد٬ به چی تعداد سربازان خود را از دست داد و حمایت آن از مردم و نیروهای امنیتی افغانستان چگونه بود و به چی تعداد از مخالفین از بین رفتند٬ ارقام و اعدادی را به نشر رسانده است.

به باور نویسنده٬ امکان دارد که تاثیرات غیر مستقیم این جنگ بیشتر باشد زیرا در جریان جنگ و نا امنی ها تعداد زیادی از مردم زخمی شده اند٬ مریض شدند٬ از مناطق خود بیجا شدند و در عین حال زنان بیوه شده و اطفال نیز یتیم شده اند.

مقاله افزوده است که برعلاوهٔ این همه مسایل٬ تاسیسات زیر بنایی از بین رفته است٬ سو تغذی تشدید یافته و صدماتی به محیط زیست وارد گردیده است که اینها همه میزان تاثیرات و مصارف غیر مستقیم را افزایش می دهد.

انستیتوت صلح امریکا در پایان این مطلب گفته است: با توجه به این همه مصارف و پیروزی کامل طالبان٬ این موضوع باید از نزدیک مورد بررسی قرار بگیرد که آیا رسیدن به چنین یک تفاهمی که بتواند اهداف سیاسی امریکا و حکومت افغانستان را حفظ کند٬ ممکن بود؟

XS
SM
MD
LG