لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۹

کرن دیکر برای دیدار با افغان‌های مقیم پاکستان وارد اسلام آباد شده است


کرن دیکر، شارژدافیر ماموریت دیپلماتیک امریکا برای افغانستان
کرن دیکر، شارژدافیر ماموریت دیپلماتیک امریکا برای افغانستان

سفر کرن دیکر، شارژدافیر ماموریت دیپلماتیک امریکا برای افغانستان به پاکستان و درخواست هند از کشورهای همسایۀ افغانستان برای اطمینان از عدم استفاده از خاک افغانستان به اهداف هراس‌افگنی.

کرن دیکر، شارژدافیر ماموریت دیپلماتیک امریکا برای افغانستان در توییتر خود نوشته که در ادامۀ سفرهای گفت و شنودش به پاکستان رفته است.

وی نوشته که در این سفر با افغان‌های افغان مقیم پاکستان گفت‌وگو خواهد کرد و با آنها برای حمایت از افغان‌ها و افغانستان به گونۀ مشترک کار خواهد کرد.

بانو دیکر جزئیات زیادی در این مورد ارائه نکرده، اما در حال حاضر علاوه بر پناهجویان سابق افغانستان در پاکستان، شماری از شهروندان افغانستان نیز پس از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان به این کشور رفته و بیشتر آنها منتظر اند که از آنجا به کشور مقصد پناهندگی‌شان بروند.

بانو دیکر پیش از این به ترکیه سفر کرده و گفته بود که در آنجا با افغان‌ها و مقامات میزبان نیز صحبت کرده است.

اس جی شنکر وزیر خارجه هند
اس جی شنکر وزیر خارجه هند

همزمان با این اس جی شنکر، وزیر خارجۀ هند در دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در مسکو گفته که جامعۀ جهانی توجۀ خود را به افغانستان کاهش داده است.

آقای شنکر از کشورهای همسایۀ افغانستان خواست تا با یکدیگر همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که خاک افغانستان به مقاصد تروریستی استفاده نمی‌شود: "جامعۀ جهانی به دلایل موجه نگران هراس‌افگنی و فعالیت‌های هراس‌افگنی از افغانستان در خارج است. در این زمینه وعده‌هایی داده شدهاست. نیاز است که جامعۀ جهانی به ویژه کشورهای همسایه با یکدیگر همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که هیچ گونه تهدید تروریستی از جانب افغانستان برای جهان وجود ندارد."

آقای شنکر گفت که در این مورد با همتای روسی خود به منظور ادامۀ حمایت از افغان‌ها گفت‌وگو کرده است.

وی گفت که در این گفت‌وگو تأکید شد که طالبان به وعده‌های خود به جامعۀ جهانی عمل کنند.

رادیو آزادی تلاش کرد نظر سخنگویان حکومت طالبان را در مورد اظهارات وزیر خارجۀ هند داشته باشد، اما آنها تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند. آنان اما پیش از این به جهان اطمینان داده بودند که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

با این حال کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در حملۀ طیاره بدون سرنشین امریکا در ماه اسد سال جاری در کابل، پایتخت افغانستان و علاوه بر آن حمله بر مساجد، اماکن عمومی و عبادت‌گاه‌ها و مراکز آموزشی شیعیان از سوی گروه دولت اسلامی موسوم به داعش که سبب کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان شد، نگرانی از وجود گروه‌های تروریستی در افغانستان و تهدید آنها به کشورهای دیگر را افزایش داده است.

XS
SM
MD
LG