لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

کرن دیکر: محروم ساختن افغان‌ها از آموزش٬ فقر و بیچاره‌گی را از بین برده نمی‌تواند


 کرن دیکر سرپرست سفارت ایالات متحده برای افغانستان
کرن دیکر سرپرست سفارت ایالات متحده برای افغانستان

کرن دیکر سرپرست سفارت ایالات متحده برای افغانستان می‌گوید که اگر افغان‌ها از آموزش محروم شوند، هرگز بر فقر و بیچاره‌گی پیروز نخواهند شد.

کرن دیکر سفرش را به ترکیه آغاز روابط منظم با افغان‌های مقیم خارج از کشور خوانده است.

بانو دیگر در پاسخ به ایمیل رادیو آزادی از این سفر و دیدارهایش با برخی از افغان‌ها نوشت که نگرانی‌های افغان‌ها در مورد محدودیت دسترسی به آموزش را شنیده است.

وی افزود: "اگر افغان ها واقعاً به آموزش دسترسی نداشته باشند، هرگز بر فقر غلبه نخواهند کرد و هرگز نخواهند توانست در سطح بین المللی رقابت کنند."

کرن دیکر گفت او همه افغان‌ها را در داخل و خارج از افغانستان تشویق می‌کند تا فارغ از جنسیت، قومیت و جغرافیا با هم تفاهم کنند، زیرا به گفته او، آینده افغانستان در دست افغان هاست.

سرپرست سفیر امریکا برای افغانستان که جمعه شب به دوحه بازگشته است، می افزاید که در سفرش به ترکیه با مقام‌های ترکی در مورد حمایت های بین المللی از افغان‌ها مشورت کرده و از افغان‌ها شنیده است که چقدر به کشورشان امید دارند.

کرن دیگر در پایان سفر خود به ترکیه در صفحه توئیتر خود نیز نوشت، "این گونه سفرها نشان می‌دهد که ایالات متحده همچنان برای افغان ها سخت کار می‌کند و مهر تایید بر این اصل می‌گذارد که افغان‌ها در هر کجا که هستند در آینده کشور شان نقش دارند."

توماس ویست، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان هنگام دیدار با حنا ربانی کهر وزیر دولت در امور خارجه پاکستان
توماس ویست، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان هنگام دیدار با حنا ربانی کهر وزیر دولت در امور خارجه پاکستان

یک هفته پیش پس از آغاز سفر سرپرست سفیر امریکا برای افغانستان، توماس ویست، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به پاکستان رفته بود.

وی در آن‌جا با مقام‌های پاکستانی در مورد ثبات و وضعیت کنونی افغانستان گفتگو کرده است.

منابع: ایالات متحده و طالبان دور دیگری از گفتگو ها را آغاز کرده اند

ویست دو روز پیش با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان گفتگوی تلفونی داشت و گفت که نیاز عاجل به آغاز گفتگوی واقعی ملی میان افغان‌ها در مورد آینده کشورشان وجود دارد.

دیدارها و گفت‌وگوهای نمایندگان بلندپای امریکا با برخی از افغان‌ها در حالی صورت می‌گیرد که حدود سه هفته پیش مقام‌های استخباراتی آمریکا و حکومت طالبان نیز در قطر با یکدیگر دیدار کردند.

محتوای اصلی این گفتگو رسانه‌یی نشده است، اما طالبان گفته اند که آنان در مورد جلوگیری از حمله‌های هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی بر افغانستان گفتگو کرده اند.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

اخیرا گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی از ادامه مذاکرات میان امریکا و طالبان در پاکستان خبر داده است.

حکمتیار دیروز در خطبه نماز جمعه بدون ارائه شواهد گفت:

«افزون بر این، اقداماتی انجام داده است که نشان می‌دهد امریکا به دنبال تفاهم و توافق با طالبان است و می‌خواهد مانند مذاکرات دوحه مذاکرات دوجانبه جدیدی با طالبان داشته باشد و توافق جدیدی انجام دهد.»

حکمتیار می‌افزاید، این مذاکرات در پاکستان آغاز شده و پیشرفت هایی نیز داشته است.

ما در این مورد از طالبان پرسیدیم، اما برخی از مقام‌ها به شمول سخنگوی حکومت طالبان پاسخی نداند.

این در حالی است که برخی رسانه‌های خارجی از دیدار مجدد مقا‌م‌های طالبان با مقام‌های امریکایی در اواخر نوامبر در دوحه نیز خبر داده اند.

XS
SM
MD
LG