لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

لاس انجلس تایمز: رفت و آمد نماینده گان کمپنی های چین به افغانستان افزایش یافته است


 تصویر آرشیف: دیدار سفیر چین با وزیر داخله حکومت طالبان درکابل
تصویر آرشیف: دیدار سفیر چین با وزیر داخله حکومت طالبان درکابل

روزنامۀ لاس انجلس تایمز

  • روزنامۀ لاس انجلس تایمز به حضور چین در افغانستانِ زیر حاکمیت طالبان نگاهی کرده است.

در آغاز مطلب مفصلی در این مورد می خوانیم که پس از داخل شدن به کابل از طریق میدان هوایی، نخستین چیزی که چشم تان به آن می افتد اعلان تجارتی در مورد «چایناتاون» است، ساختمان ده طبقه ای واقع در منطقه تایمنی.

به نوشتۀ روزنامه، در طبقه زیرزمینی این ساختمان فروشگاه های محصولات چینی است، از لوازم خانه و دفتر گرفته تا بایسکل های برقی.

روزنامه می نویسد که بسیاری از مشتریان، نخست به دفتر یو مینگویِ ۵۱ ساله، موسس «چایناتاون» می روند، کسی که کار این مرکز را در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد.

در ادامه آمده است، یو رئیس کمیتۀ تجارتی چین – افغانستان نیز است، دفتر نیمه رسمی ارتباطات برای تطبیق پروژۀ دلخواهش.

به نوشتۀ روزنامه، پروژۀ یو انتقال دادن تاجران چینی به افغانستان است.

لاس انجلس تایمز نوشته است، این دفتر تاجران را در قسمت دریافت ویزه، شناسایی بازار و برقراری ارتباطات یاری می رساند.

روزنامه نوشته است، قرارداد نخستین پروژه ای زیربنایی که میان یک شرکت چینی و حکومت طالبان امضا شد، پارک صنعتی ۲۱۶ میلیون دالری در شمال شرق کابل است.

در مطلب می خوانیم که این روز ها رفت و آمد بازدید کنندگانی که از سوی محافظان چینی بدرقه می شوند، به وزارت های حکومت طالبان غیر معمول نیست.

در ادامه از دید و بازدید رهبران محلی و مرکزی طالبان با نمایندگان شرکت های دولتی چین در سفارت افغانستان در پیکنگ نیز سخن گفته شده است.

به نوشتۀ روزنامه، سفارت چین در کابل یکی از محدود نمایندگی های دیپلوماتیک است که هنوز فعالیت دارد، هرچند چین به گونۀ رسمی حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

چین که از حضور جنگجویان اویغور در افغانستان نگران است، از سوی ایالات متحده بخاطر چیزی که نقض حقوق بشری مسلمانان اویغور در منطقۀ شینجن خوانده شده، مورد انتقاد قرار گرفته است.

نمایندۀ چین در نشست روز چهارشنبه «فارمت مسکو» در مورد افغانستان نیز حضور داشت در کنار نمایندگان هند، روسیه، تاجکستان، ترکمنستان، ازبکستان، ایران، قیرغزستان، قزاقستان و پاکستان.

روزنامۀ هندو

  • روزنامۀ هندو چاپ هند در مطلبی در بارۀ این نشست نوشته است که نمایندگان این کشور ها اهمیت تشکیل یک حکومت فراگیر واقعی در افغانستان را برجسته کردند.

در ادامه آمده است که در نشست « فارمت مسکو» بر احترام به تمامی گروه های قومی و اقلیت ها در افغانستان تاکید شد تا زمینه برای آشتی ملی در این کشور فراهم شود.

در چند نشست قبلی فارمت مسکو نمایندگان طالبان حضور داشتند.

طالبان حکومت شان را همه شمول می دانند. اما ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان در نشست چهارشنبه گفته است که چون طالبان برای تشکیل دولت فراگیر مطابق بیانیه سال گذشتۀ نشست فارمت مسکو عمل نکردند، برای اشتراک در این نشست دعوت نشدند.

XS
SM
MD
LG