لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

پژوهشگران سازمان ملل: طالبان باید اصول بین المللی حقوق بشر را در برابر زنان رعایت کنند


تصویر آرشیف: طالبان در کابل در مخالفت با گردهمایی زنان معترض قرار گرفته اند.
تصویر آرشیف: طالبان در کابل در مخالفت با گردهمایی زنان معترض قرار گرفته اند.

گروهی از پژوهشگران سازمان ملل متحد در گزارش تازه یی گفته اند٬اقدام ها و محدودیت های طالبان که بر زنان و دختران در افغانستان وضع شده، در روشنایی قوانین بین المللی به عنوان اذیت در برابر جنسیت بررسی شود.

این گزارش به روز جمعه ( ۲۵ نومبر ) نشر شد.

در میان این گروه از پژوهشگران، ریچارد بنیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان نیز شامل است.

بنیت از مثال های محدودیت بر زنان پس از حاکمیت دو باره طالبان در افغانستان یاد کرده و گفته است که چنین اقدام ها به عنوان جنایت های ضد بشریت شمرده شده می تواند.

در ادامه گزارش از بسته ماندن مکتب های متوسطه و لیسه به روی دختران، ممنوع کردن بانوان از رفتن به محلات عمومی از جمله پارک ها و ورزشگاه ها، محدودیت بر بیرون شدن زنان بدون محرم از خانه و چند مورد دیگر اشاره شده است.

ریچارد بینت
ریچارد بینت

در گزارش پژوهشگران سازمان ملل متحد، از خانه نشین ساختن زنان در افغانستان به عنوان زندانی کردن آنها یاد شده است.

در این گزارش از مواردی هم ابراز نگرانی شده که در صورت بیرون شدن زنان بدون محرم از خانه، مردان همان خانواده مجازات می شوند.

در گزارش همچنان آمده است که هدف از چنین اقدام طالبان، مجبور کردن مردان و پسران برای اطاعت از طالبان و در صورت تخطی، جزا دادن برای زنان است.

گزارش پژوهشگران سازمان ملل به رهایی ظریفه یعقوبی از بند طالبان تاکید کرده است

پژوهشگران سازمان ملل متحد، از بد رفتاری با فعالان حقوق بشر، لت و کوب و بازداشت آنها یاد آوری کرده اند.

در گزارش به گونه ویژه از ظریفه یعقوبی یاد آوری شده که در سوم نومبر در جریان اعلام یک اجتماع زنان در کابل بازداشت شد و تا هنوز با چهار تن از همکارانش در بند بسر می برد.

ظریفه یعقوبی
ظریفه یعقوبی

پژوهشگران سازمان ملل متحد در گزارش شان از طالبان خواسته اند تا به اصول و مکلفیت های بین المللی حقوق بشری احترام کنند، به زنان و دختران حق کار و آموزش بدهند و تمامی مقررات و معیار ها را برای مشارکت زنان در تمامی عرصه های زنده گی بپذیرند.

در گزارش برای رهایی فوری ظریفه یعقوبی و چهار همکارش از بند طالبان در خواست شده و همچنان در مورد بازداشت آنها برای دراز مدت، دلایل خواسته شده است.


پژوهشگران سازمان ملل متحد همچنان خواسته اند تا به زنان و مردان در افغانستان، بدون هراس اجازه برگزاری نشست داده شود و به خاطر تخطی زنان از دستور های طالبان، مردان مجازات نشوند، همچنان مکتب های متوسطه و لیسه برای دختران بازگشایی شوند و دستور برای محدود کردن زنان از رفتن به تفریحگاه ها، پارک ها و ورزشگاه ها لغو شود.

پژوهشگران سازمان ملل متحد از جامعه جهانی هم خواسته اند تا تصمیم های طالبان را در مورد زنان در افغانستان برگرداند، در مورد اذیت زنان بر اساس جنسیت شان تحقیق کند و به حمایت از فعالان حقوق بشری در افغانستان ادامه دهد.

XS
SM
MD
LG