لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۴

پارلمان اروپا: رویکرد فعلی طالبان با زنان و دختران٬ آپارتاید جنسیتی است


پارلمان اروپا
پارلمان اروپا

پارلمان اروپا رویکرد فعلی طالبان با زنان و دختران را در افغانستان آپارتاید جنسیتی عنوان کرده‌است.

این پارلمان روز پنجشنبه «۰۳ قوس ۱۴۰۱» قطعنامه‌یی را تصویب کرده که در آن از جامعهٔ جهانی خواسته شده، اگر می‌خواهد با طالبان تعامل کند، برگشت زنان و دختران افغان به زنده‌گی عادی و پایان محدودیت‌ها بر آموزش آن‌ها باید از شرط‌های اساسی این گفت‌وگو‌ها باشد.

در قطعنامه افزوده شده که طالبان باید اطمینان دهند که زنان می‌توانند در زنده‌گی عادی‌شان سهم فعال داشته باشند.

طالبان باید اطمینان دهند که زنان می‌توانند در زنده‌گی عادی‌شان سهم فعال داشته باشند.
قطعنامه پارلمان اروپا

در این قطعنامه نوشته شده‌است، عقب گرد بزرگ زنان و دختران از حقوق‌شان زیر حاکمیت دوبارۀ طالبان آپارتاید جنسیتی محسوب می‌شود.

پارلمان اروپا محدودیت حکومت طالبان بر آموزش‌های ثانوی دختران را نیز نکوهش کرده و از آن‌ خواسته که بر وعده‌های گذشته‌اش عمل کنند.

پارلمان اروپا
پارلمان اروپا

در این مورد از طالبان پرسیدیم،‌اما سخنگوی‌شان پاسخ نداد، ولی پیش از این بارها گفته اند که حقوق همه افغان‌ها در افغانستان تأمین است.

سخن‌رانان نیز در نشست پارلمان اروپا از روی‌کرد طالبان در برابر زنان و دختران انتقاد شدید کردند.

جانیز لینارچیچ کمیشنر اتحادیهٔ اروپا برای مدیریت حل بحران در این نشست گفت، از آغاز حاکمیت طالبان در افغانستان تا اکنون حقوق زنان به گونهٔ نظام‌مند خراب شده‌است.

از آغاز حاکمیت طالبان در افغانستان تا اکنون حقوق زنان به گونهٔ نظام‌مند خراب شده‌است.
کمیشنر اتحادیهٔ اروپا

او افزود: "آن‌ها دختران را از آموزش متوسطه محروم کردند، بر کار، لباس و سفر زنان محدودیت وضع کردند، حتی آن‌ها را از رفتن به پارک‌ها و ورزشگاه‌ها منع کردند، زنان از بسیاری بخش‌های اجتماعی و اقتصادی کشیده شدند، سرپناه‌ها و میکانیزم‌ها برای جلوگیری از ازدواج اجباری زنان و دختران از بین برده شده‌اند که برعلاوهٔ گزارش‌ها مبنی بر افزایش خشونت مبتنی بر جنسیت، این به‌گونهٔ جدی توانایی زنان را برای درخواست کمک محدود می‌کند."

"طالبان دختران را از آموزش متوسطه محروم کردند"
"طالبان دختران را از آموزش متوسطه محروم کردند"

ژیلجانا زوکو معاون روابط خارجی و نمایندهٔ کرواسیا در پارلمان اروپا نیز بدتر شدن وضعیت زنان و دختران در افغانستان را جدی و قابل نگرانی دانست.

او گفت: "از زمانی‌که طالبان به قدرت رسیده‌اند، آن‌ها به موقف زنان در جامعه بی‌توجه هستند، از سهم فعال آن‌ها را محروم کردند، مکاتب را به روی دختران بسته اند، برعلاوه، سفر، کار و مشارکت سیاسی آن‌ها را و حق آزادی‌شان را محدود کردند."

اما در نشست پارلمان اروپا دو نمایندهٔ ایرلند از رفتار کنونی جامعه جهانی با افغان‌ها نیز انتقاد کردند.

بی‌توجهی به افغانستان راه حل نیست، ما باید مرز‌های خود را باز کنیم و مهاجر بپذیریم
نماینده ایرلند در پارلمان اروپا

کلر دالی نمایندهٔ ایرلند انتقاد کرد که جامعه جهانی افغانستان را نادیده گرفته است: "بی‌توجهی به افغانستان راه حل نیست، ما باید مرز‌های خود را باز کنیم و مهاجر بپذیریم، من هر روز با خواست‌های ناامید کنندهٔ مردم روبه‌رو می‎‌شوم، اما ماچقدر مهاجر باید بپذیریم، یک میلیون، دو میلیون؟ با آن‌ها میلیون‌ها تن چه کنیم، که آن‌جا باقی ماندند."

میک والیس نمایندهٔ دیگر ایرلند در پارلمان اروپا از رفتار دوگانهٔ اتحادیهٔ اروپا با مهاجران افغان نسبت به مهاجران اوکراین انتقاد کرد.

شماری از پناهجویان افغان در مرز بلاروس و پولند
شماری از پناهجویان افغان در مرز بلاروس و پولند

او گفت: "واکنش اتحادیهٔ اروپا به فاجعۀ مهاجرت اوکراین نشان می‌دهد که اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، هر چیزی ممکن است. هدف ما از این قطعنامه تأکید بر لزوم حمایت یکسان از پناهجویان افغان است، اما برخی از گروه‌های بزرگ این فکر را ندارند. به نظر می‌رسد که آنها از سیستم دوگانهٔ که ما این‌جا در جامعهٔ اروپا برای پناهنده‌گان ایجاد کرده ایم، راضی هستند."

در نشست روز پنجشنبهٔ پارلمان اروپا، به کاهش آزادی خبرنگاران، عدم دست‌رسی به اطلاعات و وارد کردن فشار بر سازمان‌های مدنی از سوی حکومت طالبان نیز اشاره شد.

پارلمان اروپا در حالی این نگرانی‌ها را مطرح می‌کند که وضعیت بشری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هر روز با بحران روبه‌رو است، آن‌چه که افغان‌ها را با سرنوشت بد مواجه کرده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG