لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

عزیزگل فیض: شش ماه می‌شود پسرم در بازداشت پولیس پاکستان است


آرشیف
آرشیف

عزیزگل فیض، مادر احمد ضیا فیض می‌گوید، پسرش مدتی ۶ ماه می‌شود که از سوی پولیس پاکستان زندانی شده است.

او می‌گوید که پسرش مدتی مشاور وزیر داخلۀ حکومت جمهوری مخلوع افغانستان بود، اما چندین بار از سوی طالبان تهدید شده بود و پس از سقوط نظام به پاکستان رفت.

مادر احمد ضیا فیض به رادیو آزادی گفت، پسرش بدون ویزه به پاکستان رفته بود و با جمعی از افغان‌های مقیم این کشور برای توجه به سرنوشت‌شان تجمع اعتراضی تشکیل داده بودند و به همین دلیل از سوی پولیس پاکستان بازداشت و زندانی شدند:
"هیچ حرکتی بیجای نکرده که خدای ناخواسته بالای پولیس حمله کرده باشد یا کاری دیگری انجام داده باشد فقط می‌گفتند که سازمان ملل و حقوق بشر حق انسانی ما را بدهد ما هم بشر هستیم ما هم انسان هستیم. تا حالا رهایش نکرده و می‌گویند که برو ویزه بیاور همین ویزه را از کجا کند؟"

احمد ضیا فیض در نامه‌ای که به تاریخ ۲۰ نوامبر به خانواده‌اش نوشته، گفته است که دست به اعتصاب غذایی خواهد زد.

در همین حال حنیفه فیض، همسر احمد ضیا فیض نیز می‌گوید که شوهرش بدون کدام جرمی از سوی دولت پاکستان زندانی شده است.

وی در صحبت با رادیو آزادی گفت که در شرایط بسیار بد اقتصادی قرار دارد:
"دولت پاکستان تنها استاد را به زندان ننداخته است، بلکه یک زن را با پنج طفلش هم به زندان انداخته است. ما در یک جای هستیم که بیرون شدن برای ما سخت است نمی‌توانیم که بیرون شویم اولادم نمی‌تواند درس بخواند و کار کند به بسیار بی‌سرنوشتی و بسیار وضعیت بد اقتصادی به سر می‌بریم. هر لحظه اولادهایم پدر شان را می‌خواهند و شب‌ها با گریه می‌خوابند."

وی ویدیوهایی از فرزندانش را به رادیو آزادی فرستاده که خواهان آزادی پدر شان از زندان پاکستان شده اند.

خانوادۀ احمد ضیا از سازمان ملل متحد می‌خواهد که به وضعیت افغان‌های زندانی در پاکستان به ویژه شوهرش توجه کند.

در این مورد رادیو آزادی خواست دیدگاه وزارت خارجۀ حکومت طالبان را نیز داشته باشد. اما احمد ضیا تکل، معاون سخنگوی این وزارت به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

اما پیش از این ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته بود که گزارش‌های از بازداشت مهاجران افغان در پاکستان را دریافت کرده اند و وزارت خارجه و سفارت حکومت طالبان در اسلام آباد در جریان قرار گرفته اند.

پیش از این نیز گزارش‌های در مورد بازداشت افغان‌ها به شمول تعدادی از هنرمندان افغان در پاکستان در رسانه‌ها نشر شده است.

وزارت امور داخلهٔ پاکستان چندی پیش اعلام کرد، آن عده اتباع خارجی که مدت اعتبار ویزای‌شان الی پایان دسمبر ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد، ویزای‌شان را تمدید نکنند، با برخورد قانونی رو به رو شده و زندانی می‌شوند.

این در حالیست که پس از سقوط نظام جمهوری پیشین افغانستان هزاران شهروند افغانستان برای دنبال کردن پرونده‌های پناهندگی‌شان به کشورهای همسایه از جمله پاکستان و ایران رفته اند.

بر اساس آمار حکومت‌های پاکستان و ایران، از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار افغان به این کشورها رفته اند.

XS
SM
MD
LG