لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

واکنش ها به زندانی شدن افغان‌ها در پاکستان؛ حکومت طالبان: این موضوع را بررسی می‌کنیم


تصویر آرشیف: زندان مرکزی کراچی - پاکستان
تصویر آرشیف: زندان مرکزی کراچی - پاکستان

حکومت طالبان می گوید که در مورد بازداشت صد ها مهاجر افغان در پاکستان٬ بررسی های را انجام میدهد.

این اعلان پس از صورت می گیرد که خبر های در مورد بازداشت افغانها به شمول تعدادی از هنرمندان افغان٬ در رسانه ها منتشر شد.


وکیل مدافع این مهاجران می گوید که برخی از بازداشت شد ها به شمول زنان وکودکان با آنکه اسناد دارند ولی بازهم بازداشت شده اند.

یکتن از شنوندگان رادیو آزادی از هلمند در پیام خود گفت که پسرش در کراچی بازداشت شده وبرای ملاقات وی نیز باید رشوت بپردازد.

" درزندان مرکزی و « زندان لندی کراچی» صدها نفر به شمول پسر خودم محبوس اند . من برای ملاقات او رفته بودم . صرف برای ملاقات پنچ هزار کلدار می گیرند. تو باید پنجهزار کلدار بپردازی وسپس او را می آورند وتو با او ملاقات میکنی."

یک شنوندهٔ دیگر رادیو آزادی که می گوید در این اواخر از یکی از این زندان ها دیدن کرده نیز پیام مشابه دارد:

" نه شناخت کارت را قبول دارند ، نه پاسپورت و نه تذکره همه را زندانی کرده اند. درشرایط بسیار بدی زندگی می کنند . برادر٬ این پیام من را به مقامات عالی برسانید تا غم این مردم را بخورند."

تصویر از زندانیان افغان که در ماه سپتامبر در کراچی زندانی شده بودند و بعدآ رها شدند
تصویر از زندانیان افغان که در ماه سپتامبر در کراچی زندانی شده بودند و بعدآ رها شدند

این صد ها مهاجرافغان درماه های اخیر بازداشت شده اند. منیره کاکر وکیل مدافع آنها می گوید این مهاجران به اتهام داخل شدن غیرقانونی به پاکستان بازداشت شده اند ولی برخی آنها اسناد مهاجرت وپاسپورت و ویزا هم دارند.

پولیس پاکستان: مهاجران افغان که بدلیل دخول و اقامت غیرقانونی درپاکستان بازداشت شده اند تا فیصله محکمه محبوس خواهند بود.

" درحال حاضر در زندان های مختلف جمشرو و کراچی تقریبا یک هزار و دوصد افغان به شمول یک تعداد زیاد زنان وکودکان محبوس اند. ما به تلاش های قانونی خود برای آنها ادامه می دهیم . با همکاران خود نیز ارتباط گرفتیم که در جمشرو هم برای آنها تسهیلات قانونی فراهم شود."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که گزارش های از بازداشت این مهاجران را دریافت کرده اند ووزارت خارجه وسفارت حکومت طالبان در اسلام آباد درجریان قرار گرفته اند:

" دراین باره سفارت ما دراسلام آباد نیز درجریان است ، وزارت خارجه نیز تلاش میکند تا واقعیت روشن شود و اگر چنین یک مشکلی باشد بزودی راه حلی برایش دریافت خواهد شد وبا مقامات پاکستانی درمورد گفتگوی جدی صورت خواهد گرفت."

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان در واکنش به این مسئله به روز دوشنبه خود از برخورد حکومت پاکستان با مهاجران افغان ابراز تاسف کرده از اسلام آباد خواست که با مهاجران افغان طبق موازین بین المللی وحقوق بشر روش درخور یک همسایۀ نیک داشته باشد.

وی از ملل متحد نیز خواست که برای تامین شرایط بهتر زندگی برای مهاجران افغان در پاکستان سعی نموده و از حقوق آنها دفاع کند.

پولیس کراچی گفته این مهاجران افغان که بدلیل دخول و اقامت غیرقانونی درپاکستان بازداشت شده اند تا فیصله محکمه محبوس خواهند بود.

XS
SM
MD
LG