لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

افزایش ویروس کرونا در کابل؛ تنها در یک هفتۀ گذشته پنج تن جان باخته اند


آرشیف، یکی از قربانیان، شماری از بیماران و کارکنان صحی در شفاخانه افغان-جاپان شهر کابل
آرشیف، یکی از قربانیان، شماری از بیماران و کارکنان صحی در شفاخانه افغان-جاپان شهر کابل

مسئولان شفاخانۀ افغان-جاپان در کابل می‌گویند، با سرد شدن هوا بیماری «کووید-۱۹» نیز در شهر کابل افزایش یافته و تنها در یک هفتۀ گذشته پنج تن جان باخته اند.

داکتر طارق اکبر، سرطبیب این شفاخانۀ ویژۀ بیماران «کووید-۱۹» روز دوشنبه «۰۷ قوس ۱۴۰۱» به رادیو آزادی گفت، آمار واقعات این بیماری رو به افزایش است و به‌گفته او، در هفتۀ گذشته تعداد بیماران داخل بستر در این شفاخانه ۲۸ تن بود، اما در هفتۀ جاری به ۴۰ تن افزایش یافته است.

در هفتۀ گذشته تعداد بیماران داخل بستر در شفاخانه افغان-جاپان ۲۸ تن بود، اما در هفتۀ جاری به ۴۰ تن افزایش یافته است.
سرطبیب شفاخانه افغان جاپان

آقای اکبر می‌افزاید: "با سرد شدن هوا تعداد مراجعین به شفاخانه افغان-جاپان بیشتر شده و فعلاً ما به تعداد ۴۰ مریض داخل بستر داریم که بیشتر شان علایم شدید دارند و تعداد مراجعین سراپای ما هم در تناسب به هفتۀ گذشته بیشتر شده‌است."

سرطبیب شفاخانه افغان-جاپان افزود که پس از ختم قرارداد سازمان صحی جهان، مدت دو ماه می‌شود که کارمندان صحی این شفاخانه بدون داشتن حقوق، بیماران را تداوی کرده و همه با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آرشیف، یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان-جاپان
آرشیف، یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان-جاپان

آقای اکبر گفت که فعلاً از امکانات موجود در شفاخانه برای تداوی بیماران کار گرفته می‌شود، اما تأکید کرد که با توجه به افزایش واقعات کرونا امکانات بسنده نیست و باید در قسمت تهیۀ امکانات بیشتر توجه شود.

از سوی دیگر شماری از باشنده‌گان کابل می‌گویند که از یک‌سو بیماری‌های موسمی و کرونا افزایش یافته و از سوی دیگر مردم توصیه‌های صحی را رعایت نمی‌کنند.

مردم توصیه‌های صحی را رعایت نمی‌کنند.
شماری از باشنده‌گان شهر کابل

فیصل یکی از باشنده‌گان کابل در این باره به رادیو آزادی گفت: "در این روزها بیماری‌های موسمی در بین خانواده‌ها بیشتر شده است، هیچ‌کسی توصیه‌های صحی را رعایت نمی‌کنند و از ماسک استفاده نمی‌کنند، ممکن همین مسئله سبب افزایش و شیوع بیماری کرونا در بین مردم شود."

محمد کریم، دیگر باشندۀ کابل از حکومت طالبان انتقاد می‌کند که هیچ برنامۀ آگاهی‌دهی برای مردم ندارد: "بیشتر مردم در این روزها تب، سرفه و جان دردی دارند، مثل گذشته مردم هم توصیه‌های صحی را رعایت نمی‌کنند و دولت هم کدام برنامه آگاهی‌دهی در این زمینه به مردم ندارد."

نگرانی‌ها از گسترش ویروس کرونا در حالی بیشتر شده که امسال بیشتر خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی توان درمان بیماران‌شان را مانند سال‌های گذشته ندارند.

آرشیف، یک بیمار و کارکنان صحی در شفاخانه افغان-جاپان شهر کابل
آرشیف، یک بیمار و کارکنان صحی در شفاخانه افغان-جاپان شهر کابل

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان به پرسش‌ها در این باره پاسخ نداد، اما پیش از این به رادیو آزادی گفته بود، برنامه‌های معالجوی و وقایوی برای تداوی بیماران «کووید-۱۹» ادامه داشته و روزانه به‌طور اوسط بین ۷ تا ۸ هزار تن در افغانستان واکسین می‌شوند.

روزانه به‌طور اوسط بین ۷ تا ۸ هزار تن در افغانستان واکسین می‌شوند.
سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان

داکتران توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا، مردم باید فاصله‌های اجتماعی را رعایت کنند، دست‌هایشان را با آب و صابون بشویند، در محلات عام و بازار از ماسک استفاده کنند و در صورت مشاهدۀ علایم ویروس کرونا به داکتر و یا مراکز صحی مراجعه کنند.

XS
SM
MD
LG