لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

یک بنیاد آسترالیایی خواهان پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان افراد مُلکی در ارزگان شد


تعدادی از سربازان قوای خاص آسترالیایی در افغانستان
تعدادی از سربازان قوای خاص آسترالیایی در افغانستان

بنیاد غیر دولتی آسترالیا برای عدالت جهانی (ACIJ) می‌گوید، حکومت آسترالیا با گذشت دو سال هنوز هم به خانواده‌هایی که اعضای آن توسط نیروهای آسترالیایی در افغانستان کشته شده اند، غرامت نه پرداخته است.

از سوی دیگر٬ سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، نه تنها این که باید به قربانیان این حملات غرامت پرداخته شود، بلکه سربازانی که در این رویدادها دست داشتند، نیز باید محاکمه شوند.

ماهر مهمند یک عضو کمیته اداری این سازمان در پاسخ به پرسش رادیو آزادی نوشته است :

"خواست ما این است که بر علاوه آن که باید هرچه زود تر به اعضای خانواده افراد کشته شده غرامت پرداخته شود، سربازانی که مرتکب این جرایم شده اند، محاکمه و به جزایی اعمال شان برسند."

بر اساس آنچه از سوی بنیاد غیر دولتی آسترالیا برای عدالت جهانی (ACIJ) گفته است، تعدادی از افغانها در ولایت ارزگان توسط نیروهای آسترالیایی کشته شده اند.

تعداد افراد که توسط نیروهای آسترالیایی کشته شده اند مشخص نیست٬ اما حکومت پیشین افغانستان این تعداد را ۳۹ تن تذکر داده است

در اعلامیه‌یی که به روز سه شنبه از سوی این بنیاد نشر شده، این رویدادها جرایم جنگی پنداشته شده و از حکومت آسترالیا خواسته شده که هرچه زود تر به خانواده‌های این افراد بی‌گناه رسیده گی کند.

هرچند در این اعلامیه شمار افراد کشته شده مشخص نشده است، اما در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر در حکومت جمهوری که در سال ۱۳۹۹ نشر شد، شمار قربانیان این حملات ۳۹ تن گفته شده بود که اکثریت آنان دهقانان محلی بودند.

این کمیسیون در آن زمان تمامی افراد کشته شده را افراد بی‌گناه ملکی خوانده بود و از حکومت آسترالیا خواسته بود که با اعضای خانواده های قربانیان کمک کند و عدالت را تامین نماید.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

در همین حال حکومت طالبان می‌گوید که در زمان حضور نیروهای خارجی صدها مورد از چنین رویدادها به وقوع پیوسته است که جنایت جنگی پنداشته شده و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت:

"به شمول امریکا، در عملیات نظامی نیروهای کشورهای مختلف صدها مورد چنین رویدادهای رخ داده است که در آن انسان‌های بی‌گناه شهید شده اند. این یکی – دو و یا ده مورد نیست، بلکه شمار آن به صدها و حتی هزارها رویداد می‌رسد که باید در مورد آن تحقیق صورت گیرد."

این اظهارات آقای مجاهد در حالی است که پیش از به قدرت رسیدن دوباره طالبان، در حملات آنان نیز که مسوولیت برخی از آن را به دوش نیز گرفته اند، شمار زیادی از افراد ملکی کشته و زخمی شده اند.

در ماه جولای امسال ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان گفته بود که طالبان پس از سقوط جمهوریت مسوول قتل‌های غیر قانونی، آزار و اذیت، دستگیری‌های خود سرانه و مجازات انسان‌ها اند.
در زمان حضور نیروهای خارجی در افغانستان، نیروهای آسترالیایی بیشتر در ولایت ارزگان مستقر بودند.

XS
SM
MD
LG