لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۰

ملل متحد: میلیون‌ها افغان مجبور اند که بین گرما و غذا یکی را انتخاب کنند


آرشیف - یک فامیل بیجا شده داخلی در ولایت هرات
January 14, 2020
آرشیف - یک فامیل بیجا شده داخلی در ولایت هرات January 14, 2020

در آستانه زمستان امسال، یک اداره ملل متحد گفته که میلیون‌ها نفر در افغانستان مجبور اند که بین گرما و غذا یکی را انتخاب کنند.

بخش آسیا- پاسفیک کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان روز چهارشنبه در توییتر نوشت که برای رفع نیازمندی‌های فوری افغانها به ویژه بیجا شدگان داخلی در زمستان امسال، به حمایت بین‌المللی بیشتری نیاز است.

با برگشت طالبان به قدرت در تابستان پارسال، شماری زیادی از نهاد‌های مددرسان فعالیت‌شان را در افغانستان متوقف کردند و این کشور دچار بحران اقتصادی شدید شد.

تا هنوز هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

برخی از شهروندان افغانستان با فرستادن پیام به رادیو آزادی هم از وضعیت اقتصادی جاری شکایت می‌کنند و می‌گویند که برای زمستان امسال آمادگی ندارند.

یک باشنده کابل از فرا رسیدن زمستان نگران است:
"در بازار توان ما نمی‌رسد که زغال سنگ بخریم، یک تُن زغال سنگ به چهارده تا پانزده هزار افغانی رسیده. زغال خریده نمی‌توانیم حیران هستیم که چه خواهد شد؟"

اما دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که با وجود چالش‌های بی‌شمار، کمک‌های بین‌المللی در افغانستان کارا ثابت شده است.

اوچا دیروز چهارشنبه در توییتر نوشت که در زمستان پارسال هم از طریق حمایت سخاوتمندانه تمویل کنندگان از قحطی در افغانستان جلوگیری شد.

این نهاد از جهان خواست تا به حمایت از مردم افغانستان ادامه دهد.

اما یکی از نگرانی‌ها توزیع کمک‌ها به مستحقان است.

یک باشنده غور می‌گوید که کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان واقعی نمی‌رسد:
"از ولسوالی لعل سرجنگل هستم، کمک هایی که از جامعه جهانی میاید، اصلاً به مردم غریب و نادار نمی‌رسد. همه را زورمندان می‌گیرند. بهتر است که کمک‌ها را قطع کنند زیرا به نیازمندان واقعی داده نمی‌شود."

براساس گزارش نهادهای بین‌المللی فرا رسیدن زمستان بحران اقتصادی افغانستان زیر سلطه طالبان را افزایش داده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هفته پیش، از کشورهای جهان خواست تا برای رسیدن به نیازمندان در افغانستان به سرعت دست به کار شوند.

ملل متحد با نشر آمار رسمی گفته که نزدیک به بیست میلیون افغان در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند و اینکه دسترسی‌شان به مواد خوراکی و مواد سوخت روز به روز دشوارتر می‌شود.

XS
SM
MD
LG