لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

افغانستان و چالش‌ها حقوق بشری؛ افغانها: دنیا نباید ما را فراموش کند


شماری از جوانان افغان که در جریان تحولات اخیر با مشکلات متعدد بشری و اقتصادی رو به رو شده اند
شماری از جوانان افغان که در جریان تحولات اخیر با مشکلات متعدد بشری و اقتصادی رو به رو شده اند

در حالیکه که جهان از روز بین المللی حقوق بشر تجلیل می کند، افغانستان یکی از کشور های روبرو با چالش های بزرگ حقوق بشری دانسته می شود.

کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، وضعیت زنان و دختران در افغانستان را نگران کننده می داند و می گوید که بانوان افغان به هیچ صورت نادیده گرفته شده نمی توانند.

وولکر تورک Volker Türk به روز جمعه (۹ دسمبر) در یک نشست خبری در آستانه روز جهانی حقوق بشر همچنان از مقام های طالبان خواست تا محدودیت ها بر زنان و دختران را رفع کنند.

" افغانستان، جائیکه به حاشیه راندن زنان و دختران از تمامی بخش های زنده گی به صورت دوامدار و سیستماتیک ادامه یافته، در جهان امروزی بی مانند است. این اقدام در مجموع کشور را از سهم گیری مهمی که زنان و دختران انجام می دهند، محروم می کند."

کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنان از اعدام علنی و شلاق زدن توسط طالبان ابراز نگرانی کرد و خواهان توقف فوری آن شد.

وولکر تُرک کمیشنر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر
وولکر تُرک کمیشنر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر

طالبان در آستانه روزجهانی حقوق بشر، نخستین اعدام علنی را در حضور مقام های ارشد حکومت شان و صد ها تن، روز چهارشنبه (۷ دسمبر) در ولایت فراه به اجرا گذاشتند.

این اقدام واکنش های گسترده از سوی سازمان ملل متحد، نهاد های مدافع حقوق بشری، ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه و چند کشور دیگر را به همراه داشت.

همچنان شلاق زدن به شماری از زنان و مردان در روز های گذشته در چندین ولایت افغانستان ادامه داشته. در تازه ترین مورد به بیست وهفت مرد و زن به صورت علنی در ولایت پروان شلاق زده شد. پیش از این درغور، تخار، لوگر، کندهار و چند ولایت دیگر افغانستان حکم اجرای شلاق زدن از سوی حکومت طالبان عملی شده بود.

طالبان گفته اند بر اساس احکام دینی به این اقدام های شان ادامه می دهند.

پتریشا گاسمن معاون بخش آسیا در دیدبان جهانی حقوق بشر
پتریشا گاسمن معاون بخش آسیا در دیدبان جهانی حقوق بشر

همزمان با این، پتریشا گاسمن معاون بخش آسیا در دیدبان جهانی حقوق بشر می گوید که جامعه جهانی نباید افغانستان را فراموش کند.

" در حالی که جامعه جهانی مشغول بحران در سایر کشور هاست، می خواهیم که افغانستان و نیازمندی هایش به فراموشی سپرده نشود و ضمانت برای مردم در مورد عدالت، حسابدهی، حقوق بنیادی بشری و آموزش دختران و مبارزه با بحران اقتصادی داده شود."

روز شنبه ( دهم دسمبر) از روز جهانی حقوق بشر در حالی تجلیل می شود که افغانستان با گذشت نزدیک به ۱۶ ماه از حاکمیت دو باره طالبان، چالش های بزرگی را در بخش های اقتصادی، اجتماعی و حقوقی سپری می کند.

انتقاد های وارد می شود که در این مدت به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب داده نشده، کار، رفتن به بیرون، از جمله تفریحگاه ها و ورزشگاه ها بر زنان محدود شده و هیچگونه مشارکت سیاسی در حکومت طالبان برای هیچ کسی به جزء خود شان در نظر گرفته نشده است.

جامعه جهانی همواره تاکید کرده که تعاملش با طالبان مشروط بر رعایت حقوق بشر و تشکیل حکومت همه شمول است. بنا بر همین دلایل، هیچ کشوری در جهان حاضر نشده تا حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت بشناسد.

XS
SM
MD
LG