لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

توماس وست: موضوع رعایت حقوق بشر باید در هر تعامل با طالبان در اولویت قرار گیرد


آرشیف - شماری از زنان معترض در شهر کابل. آنها در این راهپیمایی خواستار رفع محدودیت های وضع شده بر زنان از سوی طالبان شدند
آرشیف - شماری از زنان معترض در شهر کابل. آنها در این راهپیمایی خواستار رفع محدودیت های وضع شده بر زنان از سوی طالبان شدند

توماس وست نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان می‌گوید که دختران و زنان افغان با محدودیت‌های غیر موجه در زمینه تحصیل، کار، سفر و سیاست مواجه هستند.

وست این موضوع را به مناسبت روز جهانی حقوق بشر در صفحه توییتر خود نوشته است.

وی افزود: «در افغانستان آزادی بیان برای رسانه‌ها و مردم این کشور محدود شده‌است.»

توماس وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان
توماس وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان

این نماینده عالی رتبه امریکا برای افغانستان گفت، حقوق بشر افغانستان باید در هر تعامل، برنامه ریزی و دیپلوماسی با طالبان جایگاه محوری داشته باشد.

دیروز ۱۰ دسامبر روز جهانی حقوق بشر بود.

یوناما در بیانیه‌ای که به مناسبت این روز منتشر شده، نوشته است که وضعیت وخیم کنونی حقوق بشر در افغانستان به فاجعه اقتصادی و انسانی منجر شده است.

یوناما افزود که حقوق اساسی و آزادی‌های بشری افغان‌ها آسیب دیده است و مقامات فعلی حاکم باید پاسخگو و حساب‌ده باشند.

طالبان به مناسبت روز جهانی حقوق بشر هیچ بیانیه‌ای نداده اند و سخنگویان آن‌ها نیز به سؤالات رادیو آزادی در مورد نگرانی‌های حقوق بشر پاسخ نداده اند.

علاوه بر این، سفارت امریکا برای افغانستان که اکنون از دوحه قطر فعالیت می‌کند، صبح امروز در صفحه توییتر خود خواستار پایان دادن به همه خشونت‌ها در افغانستان شد.

سفارت امریکا برای افغانستان همچنین از حمایت از حقوق بشر همه افغان‌ها به ویژه دختران و زنان و از کسانی‌که به گفته این سفارت برای یک افغانستان صلح‌آمیز تلاش می‌کنند، اطمینان داده است.

همزمان توکاشی اوکادا سفیر جاپان در افغانستان در دیدار با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان نسبت به وضعیت عمومی افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است.

سفارت جاپان در افغانستان امروز در صفحه توییتر خود نوشت، اوکادا نگرانی‌های خود را در مورد زنان، رسانه‌ها و به گفته او اجرای حدود و قصاص در افغانستان را که هم‌زمان با روز جهانی حقوق بشر صورت گرفته با آقای متقی در میان گذاشته است.

سفیر جاپان در افغانستان بر اهمیت تحصیل دختران و آزادی رسانه‌ها برای آینده افغانستان تأکید کرده است.

این در حالی‌ست که عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت طالبان در تویت‌های خود در مورد این سفر به این موضوعات اشاره‌ای نکرده و تنها از ایجاد روابط خوب و کمک‌های جاپان به افغانستان یاد کرده است.

طالبان همچنین متهم به محدود کردن آزادی بیان و سانسور اطلاعات هستند که در اعلامیه جهانی حقوق بشر از حقوق اساسی بشر شمرده می‌شود.

سفارت امریکا برای افغانستان همچنین به حمایت از حقوق بشر همه افغان‌ها به ویژه دختران و زنان و کسانی‌که به گفته این سفارت برای یک افغانستان صلح‌آمیز تلاش می‌کنند، اطمینان داده است.

XS
SM
MD
LG