لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

یوناما: طالبان باید از نگاه حقوق بشری و کرامت انسانی به فاجعهٔ کنونی خاتمه بدهند


تعدادی از زنان معترض در کابل
تعدادی از زنان معترض در کابل

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ( یوناما) ، به مناسبت روز جهانی حقوق بشر می‌گوید، حقوق اساسی بشری و آزادی افغان‌ها آسیب دیده است.

یوناما در اعلامیه‌ای که به مناسبت روز جهانی حقوق بشر منتشر کرده نوشته است، در حال حاضر وضعیت حقوق اساسی بشری و آزادی‌های افغان‌ها مناسب نیست و حاکمان فعلی باید در این زمینه پاسخ‌گو باشند.

یوناما افزوده است: "طالبان با سرکوب معترضان و محدود کردن آزادی رسانه‌ها، خبرنگاران، معترضان و فعالان مدنی را بازداشت کرده و محدودیت‌هایی را وضع کرده اندکه بر مردم عام و رسانه‌ها تأثیر می‌گذارد و مخالفت‌ها در برابر خود شان را محدود کردند."

نماینده‌گی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان به قضایای کشتار و شکنجهٔ بدون محاکمه و برخورد نادرست نیز اشاره کرده و افزوده است، آن‌ها بازداشت‌های خودسرانه و توقیف از سوی مسئولان حاکم را نیز مستند کرده‌اند.

روزا اتنبایوا رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل (یوناما)
روزا اتنبایوا رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل (یوناما)

در این اعلامیه به نقل از روزا اتنبایوا رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل (یوناما) در کابل از طالبان خواسته شده که محدودیت‌ها در برابر افغان‌ها به ویژه زنان و دختران را پایان دهند.

یوناما از طالبان خواسته است که به اعلامیه جهانی حقوق بشر که ۷۴ سال پیش افغانستان به آن رأی مثبت داده پایبند باشد و به فاجعه کنونی از نظر کرامت انسانی و حقوق بشر پایان دهد.

یوناما در حالی این خواست را مطرح می‌کند که رژیم کنونی طالبان بر نقض آشکار حقوق بشری به ويژه حقوق زنان و دختران متهم است.

از طالبان در مورد خواست‌های یوناما و نگرانی‌های جهان در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان پرسیدیم، اما سخنگوی‌ این گروه٬ پاسخی نداد.

اما پیش از این گفته بود که حقوق همه افغان‌ها در چهارچوب شرعیت داده شده‌است.

از زمان تسلط دوباره طالبان به قدرت در افغانستان٬ مکاتب به روی دختران دانش آموز بالاتر از صنف ششم بسته شده، دختران و زنان از کار، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی محروم شده‌اند و بر سفر آن‌های بدون محرم زنان محدودیت وضع کرده‌اند، حجاب بر آن‌ها اجباری شده، زنان را از رفتن به ورزشگاه‌های سربسته، پارک‌های تفریحی و حمام‌های زنانه منع کرده‌اند.

محدودیت‌های که سازمان عفو بین‌الملل نیز به آن اشاره کرده و می‌گوید، روز جهانی حقوق بشر در حالی فرا می‌رسد که نقض حقوق بشر از سوی طالبان در افغانستان ادامه دارد.

این سازمان روز شنبه در صفحهٔ تویترش نوشته است، باید دیده شود که ادامهٔ این رویکرد مردم را چقدر متضرر خواهد ساخت.

انتونیو گوتریش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوتریش سرمنشی سازمان ملل متحد

از سوی هم انتونیو گوتریش سرمنشی سازمان ملل متحد، در پیامی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر گفته است، جهان در برابر حقوق بشر با مشکلات بی‌پیشینه روبه‌رو است:

"گرسنگی و فقر در حال افزایش است. حقوق اقتصادی و اجتماعی صدها میلیون نفر با خطر مواجهٔ است. فضای مدنی در حال تنگ شدن است. آزادی رسانه‌ها و امنیت خبرنگاران تقریباً در همه نقاط جهان با رکود خطرناکی مواجه است. اعتماد به مؤسسات به ویژه در بین جوانان در حال کاهش است. همه‌گیری ویروس کرونا خشونت علیه زنان و دختران را افزایش داده و نژادپرستی، عدم تحمل و تبعیض به سطح گسترده وجود دارد."

آنتونیو گوترش از جامعه جهانی می‌خواهد در این زمان دشوار تعهد خود را نسبت به تمامی حقوق بشری، مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تجدید کند.

سرمنشی سازمان ملل متحد بر حفظ حقوق همهٔ انسان‌ها تأکید کرد و اطمینان داد که در مقابل ناقضان حقوق بشر ایستادگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG