لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

افغانستان در میان کشورهای قرار گرفت که زیادترین خبرنگاران در آنها بازداشت شده اند


آرشیف
آرشیف

کمیته مصونیت خبرنگاران CPJ پس از دوازده سال وقفه، افغانستان را در میان کشورهای قرار داده که خبرنگاران زیادی در آنجا ها بازداشت می‌شوند.

در گزارش تازه این نهاد که دیروز چهارشنبه نشر شد، آمده که در حال حاضر در افغانستان سه خبرنگار در بند بسر می‌برند و از هنگامی که طالبان دوباره در این کشور حاکم شده اند، رسانه ها با چالش‌های جدی روبرو اند.

کمیته مصونیت خبرنگاران می‌گوید، از اگست سال گذشته که طالبان دوباره به قدرت رسیدند، صدها تن از خبرنگاران افغانستان را ترک کردند و آنهایی که در این کشور مانده اند، با فشارهای زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به باور CPJ خبرنگاران در افغانستان هر از گاهی با خشونت روبرو می‌شوند و از آنها خواسته می‌شود که خود شانرا با مفکوره های بنیاد گرایی عیار کنند.

ضیا بومیا رئیس انجمن خبرنگاران جنوب آسیا
ضیا بومیا رئیس انجمن خبرنگاران جنوب آسیا

ضیا بومیا رئیس انجمن خبرنگاران جنوب آسیا می‌گوید که وضعیت خبرنگاران در افغانستان از لحاظ فزیکی، روحی و روانی در حال حاضر با فشار زیاد روبرو است: "بعضی خبرنگاران گفتگوهای که با ما داشته اند، می‌گویند هنگامی که بالای یک خبر یا گزارش کار می‌کنند و یا آنرا نشر می‎کنند، از لحاظ روانی خود را نورمال و یا مصون احساس نمی‌کنند. گفته اند که حس می‌کنیم بعد از نشر این خبر، اداره ما را شاید احضار کنند، در مورد چگونگی خبر و گزارش تحقیق کنند و یا هم ما را کسی تعقیب کند."

کمیته مصونیت خبرنگاران می‌گوید که شمار خبرنگاران زندانی شده در سال ۲۰۲۲ در جهان، به حدی بلند رفته که در ۳۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

در مجموع شمار این خبرنگاران که تا اول دسمبر امسال در کشور های مختلف بازداشت شده اند، 363 تن گفته شده است.

ایران با زندانی کردن ۶۲ خبرنگار، در صدر فهرست کشورهای قرار گرفته که آزادی بیان را سرکوب می‌کنند.

در مورد گزارش تازه کمیته مصونیت خبرنگاران، مقام‌های طالبان تا هنوز واکنش نشان نداده اند اما در گذشته سخنگویان حکومت شان تاکید کرده بودند که بر اساس شریعت اسلامی و قوانین آنها، به آزادی بیان متعهد استند. طالبان می‌خواهند تا اصول آنها از سوی رسانه ها رعایت شود.

اما اینسو در ادامه فشارهای طالبان بر رسانه ها و خبرنگاران، خبرگزاری "جمهور" در جریان همین هفته از توقف فعالیتش خبر داد.

در خبرنامه این رسانه آمده که مسئولش چند مرتبه از سوی طالبان با تهدید روبرو شد.

به گفته نهادهای مدافع رسانه ها، ازهنگامی که طالبان باز در افغانستان به قدرت رسیدند، صدها رسانه، بنابر فشارهای اقتصادی بسته شدند و در نتیجه خبرنگاران زیادی کارها و عواید شانرا هم از دست دادند.

XS
SM
MD
LG