لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

تعدادی از زنان خواهان بازگشایی حمام های زنانه در افغانستان شده اند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

تعدادی از زنان در افغانستان خواستار بازگشایی حمام‌های زنانه شدند. آنان می‌گویند، نبود برق منظم و امکانات کافی در خانه‌ها امکان رعایت نظافت آنان و اطفال شان را در فصل سرما گرفته است.

یک تن از باشند‌گان ولایت هرات در غرب افغانستان که می‌گوید، خواهرش به دلیل گازگرفتگی در حمام خانه، در بستر افتاده است.

او گفت که در این هوای سرد دیگر امکاناتی برای گرم کردن حمام خانه‌شان ندارند.

او که نمی‌خواهد نظر به آنچه مشکلات امنیتی عنوان می‌کند، نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت، خواست‌اش از حکومت طالبان این است که حمام‌های زنانه را بازگشایی کند.

"خودم همین لحظه به داخل یکی از کلینیک‌ها در هراتم چون همشیره‌ام بخاطری‌که حمام‌های عمومی همه بسته اند رفته داخل حمام پکنیک/بالون گاز را برده که گرم شود دچار گازگرفتگی شدیدی شده و همین لحظه بستر است".

تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

نسیمه، باشندۀ شهر کابل و مادر چهار کودک نیز خواست مشابهی دارد.

او می‌گوید، نبود برق منظم فرصت گرم کردن حمام خانه را از آنان گرفته است و بسیاری از مردم برای رعایت نظافت‌شان ضرورت به استفاده از حمام‌های عمومی دارند.

"برق‌ها که نیست حمام‌ها بسته است، هفتۀ یک بار می‌رفتیم به حمام‌ها، پیش از این یک آب‌جوشی می‌زدیم در حمام حالا آب‌جوشی هم نمی‌شود برق هم نمی‌شود هیچ چیز نیست، استفاده از هیچ چیز نمی‌توانیم اطفال ما هم بیخی چرک می‌شوند".

یکی از زنان در هرات: خواهرم به دلیل گازگرفتگی در حمام خانه، در بستر افتاده است.

نگرانی این زنان از بسته بودن حمام‌های زنانه درحالیست که بر بنیاد گزارش نهادهای حقوق بشری و کمک‌رسان بین‌المللی، حدود ۹۰ درصد مردم افغانستان اکنون توان تهیۀ مواد غذایی و سوخت را در زمستان امسال ندارند.

حکومت طالبان چندی پیش رفتن زنان را به حمام‌های زنانه و پارک‌های تفریحی ممنوع کرد.

پیش از این تصمیم حکومت طالبان، زنان در ولایات مختلف افغانستان از حمام‌های زنانۀ شهری برای حمام کردن خود و اطفال خُرد سال‌شان و لباس شستن استفاده می‌کردند.

تا هنوز دلیل بسته شدن حمام‌های شهری زنانه از سوی حکومت طالبان مشخص نشده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

از ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در این باره پرسیدیم که آیا امکان بازگشایی دوبارۀ حمام‌های زنانه در حکومت آنان وجود دارد یا نه؟

او در پاسخ به رادیو آزادی نوشت: "این سوال را از سخنگوی امربالمعروف بپرسید".

هاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان هم تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

زنان درحالی از بسته بودن حمام‌های زنانه شکایت دارند که روز‌های کمی به آغاز فصل زمستان و افزایش سرما مانده است.

XS
SM
MD
LG