لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

نشریهٔ فییر آبزرور: طالبان از نظر مشروعیت در داخل و در صحنهٔ بین المللی با انزوای دیپلماتیک مواجه اند


تصویر آرشیف: تعدادی از افراد طالبان
تصویر آرشیف: تعدادی از افراد طالبان

روزنامهٔ نیویارک تایمز

روزنامهٔ نیویارک تایمز مقاله ای در مورد ده ها هزار پناهجوی افغان در امریکا منتشر کرده است که هنوز از سرنوشت اقامت دائم آنها اطلاعی در دست نیست.

تا پایان ماه اگست سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۲۴ هزار نفر در یک برنامه ویژه و اضطراری به رهبری ایالات متحده از افغانستان تخلیه شدند.

این افغان ها ابتدا برای چند ماه در قطر، دبی و برخی کشورهای دیگر در کمپ های موقت زندگی کردند. اگرچه بخش زیادی از این گروه از افغانها به امریکا رسیده اند، اما هنوز نتوانسته اند اقامت دائم و جواز کار دریافت کنند.

در این مقاله که توسط نیویارک تایمز منتشر شده، از کانگرس امریکا خواسته شده است که لایحه قانونی ویژه ای را در مورد متحدان افغان تصویب کند، زیرا بدون این لایحه، سرنوشت هفتاد هزار پناهجوی افغان که از افغانستان تخلیه شده اند، نامعلوم خواهد ماند.

بیشتر آنها که با سربازان امریکایی در افغانستان کار می کردند، بر اساس ویزای مهاجرتی خاص یا SIV و سایر ویزاها به ایالات متحده منتقل شدند.

در این مقاله از بطی بودن امور اداری امریکا و بی تفاوتی مقامات نسبت به افغانها انتقاد کرده و آمده است که جنگ در اوکراین توجه امریکا را از پناهجویان افغان منحرف کرده است.

جدی ترین نگرانی این است که اقامت قانونی اکثر این پناهجویان افغان در سال ۲۰۲۳ به پایان می رسد و دولت زمان زیادی برای تکمیل مسکن و کار دائمی آنها ندارد.

بسیاری از پناهجویان و فعالان افغان در این زمینه جلسات و نشست های اعتراضی برگزار کردند. نیویارک تایمز از دو قطبی بودن قانونگذاران در کانگرس امریکا به عنوان یکی از دلایل عدم تصویب این لایحه یاد می کند.

به گفته نویسنده، اگرچه برخی از اعضای کانگرس از حامیان لایحه پناهجویان افغان هستند، اما مخالفانی نیز علیه آن وجود دارد. مخالفان تصویب این لایحه استدلال می کنند که پناهجویان تازه وارد افغان ممکن است تهدیدی برای امنیت ایالات متحده باشند.


نشریه تحقیقاتی فییر آبزرور

  • نشریه تحقیقاتی فییر آبزرور مقاله ای در مورد انزوای طالبان در سطح بین المللی منتشر کرده است.

طالبان در اگست سال ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند. نویسنده مقاله گفته است که اگرچه رژیم طالبان در این دوره حاکمیت اش را روز به روز تقویت کرده است، اما از نظر مشروعیت در داخل کشور و در صحنه بین المللی با انزوای دیپلماتیک مواجه است.

نویسنده می افزاید که مقامات طالبان برای حل موضوع اعتبار خود تلاش زیادی کرده اند، اما از حل مشکلات اساسی مردم ناتوان هستند.

در این مقاله به افزایش گرسنگی، فقر و تهدیدات امنیتی و حملات تروریستی به اقلیت های مذهبی و قومی اشاره شده است.

نشریه Fair Observer می افزاید که مقام های طالبان هر از چند گاهی با دیپلمات ها و مقامات خارجی در افغانستان و برخی کشورها دیدار می کنند و در تلاش برای ایجاد روابط مستحکم و بسترسازی به رسمیت شناختن هستند. خطر افزایش مراکز تروریستی، تهدید اقلیتهای مذهبی و قومی، تهدید امنیت بینالمللی از افغانستان و نقض حقوق بشر عامل افزایش فاصله میان طالبان و جامعه جهانی خوانده شده است.

صفی الله ستانکزی

XS
SM
MD
LG