لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

کانگرس امریکا روی بسته کمک بیش از ۴۰ میلیارد دالری به اوکراین رای‌گیری می‌کند


آرشیف - جو بایدن در کانگرس امریکا
آرشیف - جو بایدن در کانگرس امریکا

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در نخستین سفر خود به خارج از آن کشور از آغاز تهاجم نیروهای روسیه در ۲۴ فبروری بر اوکراین، در حالی به ایالات متحده رفته که کانگرس امریکا در حال آمادگی برای رای‌گیری در مورد لایحه هزینه‌های گسترده است، تا بیش از ۴۰ میلیارد دالر کمک نظامی اضافی را به اوکراین اختصاص دهد.

قصر سفید در اعلامیه‌ای گفته که در جریان این سفر، رئیس جمهور بایدن بسته جدید مهمی از کمک‌های امنیتی که حمایت دو حزبی را دارد، برای کمک به اوکراین، برای دفاع در برابر تجاوز روسیه اعلام خواهد کرد.

بر اساس مرکز خبر رادیو آزادی، یک مقام ارشد دولت ایالات متحدۀ امریکا در تماسی با رسانه‌ها دیروز (۲۰ دسامبر) گفت که در جریان این سفر زلنسکی، ادارۀ بایدن ۱.۸ میلیارد دالر کمک نظامی از قبل تایید شده را با اوکراین اعلام خواهد کرد.

به گفتۀ این مقام، برای اولین بار این کمک‌ها شامل یک یونیت سیستم راکتی پاتریوت و بمب‌های هدایت شونده دقیق برای جت‌های جنگی اوکراین، خواهد بود.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

انتظار می‌رود که زلنسکی پیش از سخنرانی در کانگرس امریکا، با رئیس جمهور بایدن در قصر سفید دیدار کرده و با رهبران احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه، گفتگو کند.

به گفته مقامات امریکایی، زلنسکی در دیدار خود با رئیس جمهور بایدن این فرصت را دارد تا گفت‌وگوی استراتیژیک عمیق در مورد مسیر پیشرو در میدان جنگ، توانایی‌ها و آموزش‌هایی که امریکا و متحدانش به اوکراین ارائه می‌کنند، داشته باشد.

سفر زلنسکی به ایالات متحدۀ امریکا حدود ۳۰۰ روز پس از آن صورت گرفته که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دستور اعزام عساکر روسی را به اوکراین صادر نمود و بزرگترین جنگ را در خاک اروپا از پایان جنگ جهانی دوم به اینسو، آغاز کرد.

این سفر همچنین همزمان با بررسی یک بسته هزینه ۱.۷ تریلیون دالری توسط کانگرس امریکا است که شامل کمک‌های گسترده به اوکراین می‌باشد.

انتظار می‌رود تا لایحه‌ای که بودجه ایالات متحده را تا ماه سپتامبر تأمین می‌کند در مجلس نمایندگان و سنا تصویب شود، اگرچه در بین برخی از جمهوری‌خواهان که نصف از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند، نارضایتی هایی وجود دارد. اما یک مقام ارشد امریکایی گفته که ادارۀ بایدن مطمئن است که حمایت دو حزبی باقی خواهد ماند.

اوکراین برای دفاع از خود به شدت به کمک‌های نظامی ایالات متحده وابسته است، عدم تصویب این لایحه می‌تواند منجر به تعطیلی دولت ایالات متحده در اوایل سال آینده شود. زمانیکه جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را در دست بگیرند و کمک‌های اضافی به اوکراین را متوقف کنند، این زمانی خواهد بود که بسیاری‌ها از روسیه انتظار دارند که حملات جدید بر اوکراین را آغاز کند.

XS
SM
MD
LG