لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

بحث در مورد اوکراین در شواری امنیت ملل متحد منجر به مشاجره لفظی شد


آرشیف - نشست شورای امنیت ملل متحد
آرشیف - نشست شورای امنیت ملل متحد

ایالات متحدۀ امریکا و متحدانش، با ایران و متحدش روسیه در مورد ادعای غرب مبنی بر اینکه مسکو از طیارات بی‌پیلوت ساخت ایران در حملات به زیربناهای اوکراین استفاده می کند، درگیر مشاجرۀ لفظی، شدند.

در نشست بحث برانگیز دیروز دوشنبه (۱۹ دسمبر)، شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایالات متحده امریکا و ایران همچنین یکدیگر را به مسئولیت توقف مذاکرات در مورد پیوستن مجدد ادارۀ جو بایدن رئیس جمهور امریکا به توافقنامۀ هسته‌ای ۲۰۱۵ که دونالد ترمپ، رئیس جمهور سابق این کشور در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، متهم کردند.

در این نشست ایالات متحده همچنین سرمنشی سازمان ملل متحد را به "تسلیم شدن به تهدیدهای روسیه" متهم کرد.

در حالیکه امروز درست ۳۰۰ روز از تهاجم غیر موجۀ روسیه بر اوکراین می گذرد، مقامات نظامی اوکراین می‌گویند که براساس گزارش‌های ابتدایی، نیروهای روسیه در حملات اخیر بر این کشور، از ۳۵ طیارۀ بی‌پیلوت نوع "شاهد" ساخت ایران استفاده کرده اند و از جملۀ این طیارات بی‌پیلوت، ۳۰ فروند آن توسط سیستم‌های مدافع هوایی اوکراین سقوط داده شده است.

وزارت دفاع اوکراین، حملات اخیر نیروهای روسیه را یکی از عظیم‌ترین حملات توسط طیارات بی‌پیلوت از آغاز جنگ در ماه فبروری، خوانده است.

با گذشت ۳۰۰ روز از تهاجم غیر موجۀ روسیه بر اوکراین، مسکو از راکت‌های نوع کروز و طیارات بی‌پیلوت ساخت ایران، برای ضربه زدن به زیربنا‌های انرژی اوکراین به حیث بخشی از یک استراتیژی آشکار منجمد ساختن اوکراین و تضعیف روحیه مردم استفاده کرده است.

در این حال ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نخستین سفرش به مینسک در بیش از سه سال گذشته، دیروز دوشنبه (۱۹ دسمبر) پس از دیدار با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در یک نشست خبری گفت که، تقویت همکاری ها، افزایش تمرینات نظامی، اقدام‌های مشترک امنیتی، آموزش‌های نظامی و کمک‌های تسلیحاتی در اجندای بحث‌ها قرار داشته است.

بلاروس در تهاجم غیر موجه روسیه بر اوکراین، یکی از محدود کشور‌های است که از ولادیمیر پوتین حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG