لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۸

برقراری سیستم راکت‌های پاتریوت در جنگ اوکراین؛ آیا موازنه جنگ تغییر میخورد؟


سیستم پیشرفتهٔ راکت های دافع هوا که در اختیار اردوی اوکراین قرار گرفته است
سیستم پیشرفتهٔ راکت های دافع هوا که در اختیار اردوی اوکراین قرار گرفته است

سیستم های راکتی پاتریوت از مدتها به اینسو برای ایالات متحدۀ امریکا و متحدانش در مناطق مورد منازعه در جهان یک سپر دفاعی مطمئن در برابر راکتها و یک اسلحۀ مهم بوده است.

این سیستم ها در اروپا، شرق میانه و مناطق اقیانوس آرام در برابر حملات احتمالی ایران، سومالیا و کوریای شمالی جابجا شده است.

بنابر این زمانیکه در هفته گذشته گزارش هایی در مورد موافقت ایالات متحده با ارسال یک یونت سیستم راکتی پاتریوت به اوکراین منتشر شد، این یک نقطه عطف بود، زیرا ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از ماه ها به اینسو برای تقویت دفاع هوایی کشورش در مورد دستیابی به آن، تلاش می کرد.

به نوشتۀ مرکز خبر رادیو آزادی، مقامات امریکایی این توافق را تایید کرده اند و انتظار می رود که به زودی رسماً اعلام شود. اما کارشناسان هشدار داده اند که اثربخشی این سیستم محدود بوده و ممکن است در جنگ، تغییر دهندۀ بازی نباشد.

اردوی اوکراین از آغاز نبرد با تهاجم نظامی روسیه از سیستم های متعدد راکتی استفاده کرده است
اردوی اوکراین از آغاز نبرد با تهاجم نظامی روسیه از سیستم های متعدد راکتی استفاده کرده است

سیستم راکتی پاتریوت چیست و چگونه عمل می کند؟

از احمد خان اندر کارشناس امور نظامی می شنویم:

"پاتریوت یک سیستم راکتی هدایت شونده زمین به هوا است که اولین بار در دهه ۱۹۸۰ به کار گرفته شد و می تواند طیارات، راکت های کروز و راکت های بالستیک بُرد کوتاه را هدف قرار دهد. هر یونت پاتریوت از یک سیستم پرتاب راکت های تعبیه شده بر واسطۀ نظامی تشکیل می شود و هر کدام می تواند تا چهار راکت، یک رادار زمینی، یک دستگاه کنترل و یک جنراتور را در خود جای دهد."

سیستم های راکت پاتریوت در تعدادی زیادی از کشور ها نصب شده و نتیجه خوب نیز در میدان نبرد داشته است

سیستمهای راکتی پاتریوت ایالات متحده امریکا به طور منظم در مناطق مختلف جهان مستقر هستند. علاوه بر آن سیستم های پاتریوت توسط هالند، جرمنی، جاپان، اسرائیل، عربستان سعودی، کویت، تایوان، یونان، اسپانیا، کوریای جنوبی، امارات متحده عربی، قطر، رومانیا، سویدن، هنگری و بحرین خریداری شده و یا هم خریداری می شود.

فرماندهان ارتش اوکراین مصمم اند که در جنگ علیه تهاجم نظامی روسیه با استفاده از تکنالوژی عصر نظامی موفقیت های بیشتری به دست خواهند آورد
فرماندهان ارتش اوکراین مصمم اند که در جنگ علیه تهاجم نظامی روسیه با استفاده از تکنالوژی عصر نظامی موفقیت های بیشتری به دست خواهند آورد

سیستم راکتی پاتریوت چقدر بازی را در جنگ اوکراین تغییر خواهد داد؟

احمد خان اندر کارشناس امور نظامی در مورد، می گوید:

"اقتصاد در جنگ رول مهم دارد، راکت های پاتریوت که امریکا به اوکراین می دهد، قیمت آن بسیار بلند است و روسیه طیارات بی پیلوت که از ایران خریداری کرده، ارزش بسیار پائین دارد، بناً اگر امریکا به تعداد زیاد همچو راکت ها را با اوکراین کمک کند، بسیار قیمت تمام خواهد شد و کمک این راکت ها با اوکراین، شاید تغییر دهندۀ بازی جنگ در اوکراین نباشد."

سیستم های راکتی پاتریوت در طول سال ها، به طور مداوم اصلاح شده است.

براساس گزارش ها هر دور راکت های باز دارنده برای سیستم پاتریوت، حدود ۴ میلیون دالر و سیستم پرتاب آن حدود ۱۰ میلیون دالر ارزش دارد. به عقیدۀ کارشناسان استفاده از سیستم پاتریوت برای سرنگون ساختن طیارات بی پیلوت ایرانی بسیار کوچکتر و ارزانتر که روسیه خریداری و در اوکراین استفاده میکند، ارزان تمام نخواهد شد.

مارک کانسیان(CancianMark ) افسر متقاعد نیروهای بحری و مشاور ارشد مرکز مطالعات ستراتیژیک و بین المللی امریکا می گوید که فیر راکت یک میلیون دالری بر یک طیارۀ بی پیلوت ۵۰ هزار دالری یک گزینۀ ناکام، خواهد بود.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG