لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۵

وزیر خارجه ایالات متحده: ما به تعهدات خود در برابر افغان‌ها پابند هستیم


 آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

با آنکه در مورد چگونگی سیاست کنونی امریکا در برابر افغانستان انتقادهای داخلی و بین‌المللی وجود دارد، اما وزیر خارجه امریکا از پالیسی کنونی کشورش در پیوند به افغانستان دفاع می‌کند.

آنتونی بلینکن ناوقت روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که بر تعهدات خود در قبال افغان‌ها می‌ایستند و به هر وسیلۀ ممکن تعهدات‌شان را اجرا خواهند کرد.

بلینکن به طور خاص در مورد ارتباط با آن دسته از افغان‌هایی صحبت کرد که در طول ۲۰ سال گذشته به نوعی از ایالات متحده حمایت کرده اند:

"ما طولانی‌ترین جنگ امریکا را پایان دادیم. برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته، اجساد امریکایی‌ها یا امریکایی‌ها با بدن زخمی از افغانستان بر نمی‌گردند،. پیش از این ۱۲۰ هزار نفر را از افغانستان تخلیه کردیم. وقتی از جنگ روسیه در اوکراین صحبت می‌کنیم، به نظر من اگر هنوز در افغانستان بودیم، حمایتی که اکنون انجام می‌دهیم، پیچیده می‌شد. ما پیش بینی‌هایی شنیدیم که بعد از خروج از افغانستان سونامی پناهجویان رخ خواهد داد، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است، شنیدیم که تروریزم افزایش خواهد یافت اما هنوز این اتفاق نیفتاده است، برعکس توانستیم ایمن الظواهر یک تروریست بزرگ را در آنجا از بین ببریم."

تصویر آرشیف: افغانهای که از طریق پروسه تخلیه از افغانستان بیرون کشیده شده اند
تصویر آرشیف: افغانهای که از طریق پروسه تخلیه از افغانستان بیرون کشیده شده اند

وزیر خارجۀ امریکا همچنان اظهارات مبنی بر اینکه ایالات متحده رایزنی‌ها با شرکای خود در مورد افغانستان را متوقف کرده، رد کرد.

بلینکن: شنیدیم که که پس از خروج نیروهای ما از افغانستان٬ تروریزم افزایش خواهد یافت اما هنوز این اتفاق نیفتاده است

وی افزود که نه تنها در این رابطه مشورت می‌کنند، بلکه بر هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با فاجعه مواد مخدر نیز تمرکز دارند.

پس از آغاز جنگ در اوکراین، تحلیل‌ها در مورد افغانستان این بود که گویا موضوع این کشور دیگر برای ایالات متحده و جامعۀ جهانی اولویت ندارد، اما اتحادیۀ اروپا، ایالات متحدۀ امریکا و برخی کشورهای دیگر این موضوع را رد کرده اند.

اما شماری از سازمان‌های حامی حقوق بشر بارها گفته اند که با توجه به محدودیت‌های اعمال شده از سوی طالبان بر دختران و زنان افغان، افغان‌ها تنها مانده اند.

پس از روی کار آمدن طالبان، امریکا برای حل مشکلات از طریق تفاهم و گفت‌وگو با طالبان اصرار می‌کند، اما چندین بار از طریق طیاره‌های بدون سرنشین در داخل افغانستان نیز عملیات انجام داده است.

کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل در ۳۱ جون خشم طالبان را برانگیخت، اما ایالات متحده بر ادامۀ چنین عملیاتی تأکید می‌ورزد.

ایالات متحدۀ امریکا همچنان گفته که از توانایی خود برای سرکوب تروریزم در افغانستان استفاده خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG