لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

امریکا: به مبارزه در برابر تهدیدات گروه‌های هراس‌افگن فعال در افغانستان متعهدیم


آرشیف، بیرق‌های امریکا در مقابل کانگرس این کشور
آرشیف، بیرق‌های امریکا در مقابل کانگرس این کشور

وزیر امور خارجهٔ امریکا می‌گوید، ایالات متحده متعهد است تا در برابر تهدیدات گروه‌های هراس‌افگن فعال در افغانستان از جمله القاعدۀ جنوب آسیا و تحریک طالبان پاکستانی، مبارزه کند.

انتونی بلینکن می‌گوید، باید اطمینان حاصل شود که هراس‌افگنان افغانستان را به عنوان پناهگاه امن برای هراس‌‌افگنی جهانی استفاده نخواهند کرد.

این در حالی‌ست که ایالات متحده تازه اعلام کرده که چهار رهبر گروه القاعده در جنوب آسیا و طالبان پاکستانی را به‌عنوان هراس‌افگن می‌شناسد.

در اعلامیه‌یی مطبوعاتی منتشر شدهٔ روز پنجشنبه از سوی وزارت امور خارجهٔ امریکا، اسامی این افراد، اسامه محمود رهبر القاعده در جنوب آسیا، معاون وی عاطف یحیی، محمد معروف افسر جذب نیرو در شبکهٔ القاعده و قاری امجد رهبر طالبان پاکستانی گفته شده‌است.

آرشیف، دو تن از رهبران طالبان پاکستانی
آرشیف، دو تن از رهبران طالبان پاکستانی

اعلامیه افزوده است، به اساس تصمیم امریکا همه ملکیت و دارایی‌های این افراد منجمد می‌شوند و همه اتباع ایالات متحده از هر نوع تعامل با آن‌ها منع قرار داده شدند.

اما اعلامیه‌یی وزارت امور خارجهٔ امریکا بر موجودیت این هراس‌افگنان در افغانستان اشاره کرده و می‌افزاید: "ایالات متحدهٔ امریکا متعهد است که در افغانستان با آن‌عده از گروه‌های هراس‌افگن که به عنوان بخشی از شبکهٔ القاعده (AQIS) در شبه قاره هند و تحریک طالبان پاکستان (TTP) فعالیت می‌کنند برای مبارزه با تهدید از ابزار ضد هراس‌افگنی استفاده کنند."

انتونی بلنکین وزیر امور خارجهٔ امریکا نیز در صفحهٔ تویترش تأیید کرد که چهار رهبر القاعده و طالبان پاکستان در افغانستان هستند.

او نوشته است: "ایالات متحده برای مبارزه با تهدید ایجاد شده از سوی گروه‌های هراس‌افگن در افغاستان متعهد است، تا اطمینان حاصل کنند که هراس‌افگنان از افغانستان به عنوان پناهگاه امن هراس‌افگنی جهانی استفاده نکنند."

اما طالبان این را نمی‌پذیرند که افغانستان پناهگاه امنی برای این هراس‌افگنان باشد.

ذبیح‌الله مجاهد سحنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت: "ما برای کسی در افغانستان اجازه نمی‌دهیم و نه هم این‌گونه یک فرد وجود دارد، ما به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهیم که از خاک افغانستان به ضد کسی استفاده کند و یا هم از خاک افغانستان استفاده نادرست شود، این استراتژی ما و نیاز افغانستان و منطقه است."

طالبان در حالی ادعای عدم موجودیت هراس‌افگنان در افغانستان را مطرح می‌کنند که در اواخر جولای سال روان، ایالات متحدهٔ امریکا از کشته شدن ایمن‌الظواهری رهبر شبکهٔ القاعده در کابل خبر داد.

اما، رانا ثناالله وزیر امور داخلهٔ پاکستان روز پنجشنبه در یک نشست خبری ادعا کرد که تحریک طالبان پاکستانی خاک افغانستان را بر ضد آن‌ها استفاده می‌کنند.

او گفته است، رهبران طالبان پاکستانی و نزدیک به ۶ هزار اعضای‌شان در افغانستان پنهان هستند، آن‌چه که طالبان آن را رد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG