لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

تحلیلگران سیاسی: طالبان در مورد تحصیل دختران به دو دسته تقسیم شده اند


تعدادی از دختران محصل پوهنتون کابل که در دروازه ورودی پوهنتون اجازه رفتن به صنوف درسی را نیافتند
تعدادی از دختران محصل پوهنتون کابل که در دروازه ورودی پوهنتون اجازه رفتن به صنوف درسی را نیافتند

برخی از تحلیل‌گران اوضاع سیاسی می‌گویند که طالبان در موضوع تحصیل دختران به دو دسته تقسیم شده و اختلافات بین این دو گروه روز به روز بیشتر می‌شود.

سید اکبر آغا، یکی از مقام‌های پیشین طالبان و تحلیل‌گر سیاسی در گفتگو با رادیو آزادی تأیید می‌کند که بسیاری از اعضای کابینه طالبان خواهان حل مشکلات موجود در عرصه آموزش دختران هستند و احتمال دارد که هیتئی به کندهار رفته باشد.

وی گفت: "چه کسی رفته یا نه، اما می‌توانم بگویم که اکثر اعضای کابینه می‌خواهند این موضوع را حل کنند و پوهنتون‌ها را باز کنند، خیلی‌ها از تعطیلی پوهنتون‌ها ناراحت هستند، بنابر این دور از امکان نیست که این افراد رفته باشند و رفته هم اند."

سمیع یوسف‌زی، تحلیل‌گر سیاسی نیز اختلافات رهبران طالبان در ممنوعیت تحصیل دختران تأیید می‌کند و می‌گوید که اگرچه رهبران طالبان تلاش می‌کنند وحدت قبلی خود را حفظ کنند، اما در ممنوعیت تحصیل دختران متحد نیستند.

وی افزود: "داخل کشور کاملاً دیکتاتوری است، هر تصمیمی را چند نفر بگیرند، دیگران باید کورکورانه آن را بپذیرند، اما به تدریج فشار مردم و مطبوعات برخی از رهبران را به این باور رسانده است که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، شاید این ملت قیام کند. در مقابل آن‌ها و کسانی که این تصمیمات را می‌گیرند، نمی‌توانند اندازه و مقیاس واکنش را پس از تصمیم گیری ها بسنجند."

سمیع یوسفزی
سمیع یوسفزی

آقای یوسف‌زی می‌گوید که اگرچه بسیاری از رهبران طالبان که در کابل نشسته اند با تصمیم ملا هبت‌الله در مورد تحصیل دختران مخالف هستند، اما برای حفظ کرسی‌های خود و نزاکت‌های داخلی طالبان صدا بلند نمی‌کنند.

تحلیلگران: ممکن است در مورد موضوع تحصیل دختران در قندهار بحث های صورت بگیرد

با بسته شدن پوهنتون‌های دختران، برخی رسانه‌های داخلی نیز گزارش داده‌اند٬ طالبان که مخالف این تصمیم هستند، جلسات خود را در کابل افزایش داده و می‌خواهند با ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان در کندهار دیدار کنند.

طالبان به محض به قدرت رسیدن، مکاتب دخترانه بالای صنف ششم را بستند و اخیراً پوهنتون‌های دخترانه را نیز تعطیل کردند.

این موضوع واکنش‌های گسترده‌ای در سطح داخلی و بین‌المللی را به همراه داشت.

ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصلات عالی حکومت طالبان
ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصلات عالی حکومت طالبان

ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در گفتگو با تلویزیون ملی تحت کنترول طالبان گفت که رعایت نکردن حجاب، صنف‌های مختلط برای دختران و پسران و اقامت دختران در لیلیه‌ها بدون محرم و به دلیل منکرات، پوهنتون‌ها تا امر ثانی بسته شدند.

اما تحلیل‌گران سیاسی این تصمیم را خودسرانه می‌خوانند و می‌گویند که نسل اول طالبان که هنوز در قدرت هستند، بسیاری از آن‌ها مخالف تحصیل دختران هستند و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن می‌کنند.

اما برخی ازین تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که حکومت طالبان می‌خواهد برای به رسیمت شناخته شدن‌شان، موضوع تحصیل دختران را سیاسی کرده و از آن به عنوان ابزار فشار استفاده کند.

XS
SM
MD
LG