لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۹

دشواری های مالی خبرنگاران و رسانه ها در افغانستان؛ آیا راه حل وجو دارد؟


تصویر آرشیف: تعدادی از خبرنگاران رسانه ها در کابل
تصویر آرشیف: تعدادی از خبرنگاران رسانه ها در کابل

تعدادی از خبرنگاران در افغانستان با مشکلات مالی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که علی‌رغم کار روزنامه‌نگاری، درآمد ماهانه آن‌ها جواب‌گوی نیاز روزانه‌شان نیست.

یار محمد از دو سال بدین‌سو خبرنگار یک تلویزیون خصوصی در کابل است.

او می‌گوید که بسیاری از خبرنگاران با مشکلات مالی شدید روبه‌رو هستند و این موضوع بر شغل آن‌ها تأثیر گذاشته است:
"روزگاری همین روزنامه‌نگاران برای تأمین نیازمندی‌های خانواده خود از یک ماه به بعد معاش فوق‌العاده دریافت می‌کردند، اما متأسفانه با فروپاشی نظام وضعیت بدتر شده و آن‌قدر امکانات نزد دفاتر نیست تا مشکلات خبرنکاران خود را حل کند".

به‌گفته آقای یار محمد، این مشکلات زمانی افزایش یافت که یک تغییر سیاسی در افغانستان رخ داد و بسیاری از رسانه‌ها حمایت مالی خود را از دست دادند.

از ماه اگست سال گذشته میلادی که طالبان قدرت را به دست گرفته اند٬ رسانه ها و خبرنگاران در افغانستان تحت فشار های متعدد قرار دارند
از ماه اگست سال گذشته میلادی که طالبان قدرت را به دست گرفته اند٬ رسانه ها و خبرنگاران در افغانستان تحت فشار های متعدد قرار دارند

عمران دانش یکی دیگر از خبرنگاران افغان که گزارشگر یک تلویزیون خصوصی نیز می‌باشد در گفتگو با رادیو آزادی به موضوع مشکلات مالی جدی پیش روی خبرنگاران اشاره کرد.

یکی از خبرنگاران: بیشتر رسانه‌ها معاش کارمندان خود را از ۵۰ به ۷۰ درصد کاهش داده اند

وی می‌گوید که برخی خبرنگاران نسبت به گذشته با مشکلات اقتصادی شدیدی مواجه هستند:
"روزنامه‌نگاران افغان در حال حاضر در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برند. بیشتر رسانه‌ها معاش کارمندان خود را از ۵۰ به ۷۰ درصد کاهش داده اند. برخی رسانه‌ها خبرنگاران‌شان را رخصت کردند و سازمان‌های حامی که به نام آن‌ها کار می‌کنند بیشتر برای جیب خودشان کار می‌کنند."

این نگرانی‌ها در حالی‌ست که اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان در توییتر خود نوشت که حجت‌الله مجددی رئیس این انجمن اواخر روز جمعه در سفر به بروکسل با تعدادی از نمایندگان اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد.

این اتحادیه پیش از این با انتشار خبرنامه‌ای گفته بود که آقای مجددی با این نمایندگان اتحادیه اروپا به منظور حل مشکلات مالی و سایر مشکلاتی که خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان دارند٬ صحبت کرده است.

به‌گفته این اتحادیه، نمایندگان اتحادیه اروپا به آن‌ها برای حل این مشکلات اطمینان دادند.

با وجود این‌که سعی کردیم با حجت‌الله مجددی در مورد این بازدیدها صحبت کنیم و جزئیات بیشتری به دست آوریم، وی پاسخی به تماس ما نداد.

از زمانی‌که طالبان یک بار دیگر در افغانستان به قدرت رسیدند، بسیاری از رسانه‌ها به دلیل کمبود منابع مالی خبرنگاران خود را برکنار کردند و برخی از آن‌ها نیز بسته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG