لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

واکنش‌ها به مکتوب طالبان در مورد منع کار زنان در سازمان‌های غیر دولتی داخلی و خارجی


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

در ادامه واکنش‌ها به دستور اخیر حکومت طالبان مبنی بر منع کار زنان در سازمان‌های داخلی و خارجی غیر دولتی در افغانستان، شماری از نهاد‌ها آن را وضع محدودیت شدید بر توانایی زنان خوانده اند.

در مکتوبی که ناوقت روز شنبه از سوی وزارت اقتصاد حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های داخلی و خارجی غیر دولتی نشر شده آمده، در صورتی که مؤسسات از این حکم سرپیچی کنند، جواز فعالیت‌شان لغو خواهد شد.


انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل ‌متحد این تصمیم طالبان را مأیوس کننده خوانده گفته، در حالی‌که افغان‌ها به کمک‌های بشری نیاز دارند، محدودیت بر کار زنان و دختران در ادارات غیر دولتی باعث مشکلات زیادی خواهد شد.

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

در اعلامیهٔ منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد به روز یکشنبه به نقل از گوترش آمده که این تصمیم کار بیشتر سازمان‌هایی را تضعیف خواهد کرد که در افغانستان فعالیت دارند و با آسیب دیدگان به ویژه زنان و دختران کمک‌ می‌کنند.

سرمنشی سازمان ملل متحد می‌گوید، این سازمان و شرکای آن، با بیشتر از ۲۸ میلیون افغان که برای زنده ماندن به کمک نیاز دارند، کمک می‌کنند.

در کنار آن نبیلا مسرالی سخنگوی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا هم در تویتی این دستور را نقض آشکار حقوق انسانی خوانده گفته که اتحادیه اروپا در حال ارزیابی تأثیر این ممنوعیت بر کمک‌های آنان است.

در عین حال صندوق کودکان ملل متحد "یونیسف" منع کار زنان در سازمان‌های ملی و بین‌المللی از سوی طالبان را محکوم کرده‌است.

جورج لاریا ایدجی مسئول منطقه‌یی این سازمان در رشته تویتی نوشته که این ممنوعیت پیامد‌های گسترده‌یی در ارائه خدمات صحی، غذایی و تعلیمی برای کودکان در افغانستان خواهد داشت.

نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی فعلی افغانستان برای کرسی دایمی سازمان ملل متحد
نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی فعلی افغانستان برای کرسی دایمی سازمان ملل متحد

همچنان نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی فعلی افغانستان برای کرسی دایمی سازمان ملل متحد تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان و دختران در سازمان‌های ملی و بین‌المللی را غیر اسلامی و غیر انسانی خوانده است.

آقای فایق در توییترش به روز یکشنبه نوشته رژیمی که به منافع ملی و رفاه مردم خود اهمیت نمی‌دهد، نمی‌توان به آن اعتماد کرد که کشور را اداره کند.

از سوی هم میلانی جولی، وزیر امور خارجهٔ کانادا هم، این کار طالبان را نادیده گرفتن حقوق تمام زنان از سوی آن‌ها خوانده است.

در عین حال وندی شرمن معاون وزارت خارجه امریکا در صفحه توییترش این فرمان حکومت طالبان را گام وحشتناک دیگر در حذف زنان خوانده است.

او تأکید کرده که این موضوع مراقبت‌های غذایی و صحی را به خطر می‌اندازد و پیامد‌های مهمی بر روابط طالبان و جهان خواهد داشت.

پیش از این هم شماری از مقام‌های ارشد امریکایی و شماری از نهاد‌های بین‌المللی در برابر دستور طالبان مبنی بر منع کار زنان در سازمان‌های ملی و بین‌المللی واکنش نشان داده‌اند.

در این حال سمیرا حمیدی از مدافعان حقوق بشر و کمپاینر سازمان عفو بین‌الملل در توییترش نوشته که یگانه راهی که امریکا و جامعه جهانی می‌توانست زنان افغان را کمک کند از طریق سازمان‌های غیر حکومتی ملی و بین‌المللی بود و پرسیده است که حالا این کمک‌ها چگونه صورت خواهند گرفت؟

بانو حمیدی در ادامه نوشته که در حال حاضر وقت تویت کردن شعار نیست و می‌خواهند شاهد اقدامات عملی ایالات متحده امریکا در این زمینه به عنوان بزرگ‌ترین ارائه دهنده کمک‌ها به افغانستان، باشند.

XS
SM
MD
LG