لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

گروهی از فعالان زن با ارسال نامه سرگشاده خواستار حل مشکلات زنان افغان شدند


شماری از زنان معترض در کابل. آنها در واکنش به بسته شدن دانشگاه‌ها و مکتب‌ها به روی دختران دست به اعتراض زدند.
شماری از زنان معترض در کابل. آنها در واکنش به بسته شدن دانشگاه‌ها و مکتب‌ها به روی دختران دست به اعتراض زدند.

به ادامه اعتراض‌ها و دادخواهی برای تأمین حقوق زنان در افغانستان، این بار گروهی از فعالان زن در داخل و بیرون از افغانستان زیر نام (همه با هم قوی‌تر) مشترکاً دست به هم داده و با فرستادن نامه‌ سرگشاده به آدرس‌های مختلف خواهان حل مشکلات و حمایت از زنان افغان شده‌اند.

این فعالان زن می‌گویند که این نامه‌ سرگشاده عنوانی جیل بایدن خانم رئیس جمهور امریکا، شورای امنیت سازمان ملل متحد، رهبران سیاسی افغان، سازمان همکاری کشورهای اسلامی و حکومت طالبان روز شنبه فرستاده شده و منتظر پاسخ‌شان اند.

ماری اکرمی یکی از این فعالان و رئیس پیشین شبکه زنان افغان در نظام جمهوریت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت: "این نامه از طرف اکثریت فعالین حقوق زن که در سطح رهبری بوده و شامل گروه زنان می‌شود ترتیب شده و در کل هدف همین است که صدای زنان و دختران افغان باید به گوش همه رسانده شود و نامه‌ها به ایمیل‌های هر کدام فرستاده شده‌است."

در این حال قاضی نرگس حافد زاده یکی دیگر از تنظیم کننده‌گان این نامه‌ها در مورد هدف فرستادن نامه به جیل بایدن خانم رئیس جمهور امریکا گفت: "یکی از نامه‌ها عنوانی جیل بایدن خانم رئیس جمهور امریکا است که او می‌تواند با حمایت از خانم‌های افغان در سیاست افغانستان تأثیرگذار باشد و این یک امر کاملاً روشن است که از گذشته تا کنون امریکا نقش مؤثر را در سیاست افغانستان داشته است."

او افزود که در نامه‌های فرستاده شده به شورای امنیت سازمان ملل متحد روی نقش تأثیرگذار این سازمان برای حل مشکلات کنونی زنان افغان در افغانستان تأکید شده‌است.

به‌گفته فعالان زن، در یکی از این نامه‌ها از سازمان همکاری کشورهای اسلامی خواسته شده تا با فرستادن یک هیئت به افغانستان با طالبان در تماس شده و مشکلات زنان افغان را از نزدیک به تحلیل و بررسی گرفته و برای حل آن اقدام کند.

این فعالان زن در نامه‌ی که عنوانی حکومت طالبان فرستاده اند، نوشته اند که اسلام دین عدل و انصاف و مخالف هر نوع تبعیض می‌باشد.

در ادامه نامه گفته شده که محرومیت زنان از تعلیم و تحصیل بدون هیچ موجب (شرعی، عرفی و تخنیکی) که شما عنوان کرده‌اید عواقب خطرناک را در پی‌خواهد داشت و مسئولیت تاریخی این همه به دوش شما خواهد بود.

در پایان نامه از طالبان خواسته شده که با درک مسئولیت شرعی، عرفی و وظیفوی در قبال مادران و دختران خویش از انصاف و عدالت کار گرفته، زنان را قربانی اهداف سیاسی نسازید و هرچه عاجل دروازه‌های تمام مراکز علمی را بر روی دختران باز نموده تا مسئولیت دینی و دنیوی خویش را ادا کرده باشید.

در اخیر نامه که به طالبان فرستاده شده نام‌های سیما سمر، انارکلی هنریار، شینکی کروخیل، نجیبه ایوبی ، ثریا صبحرنگ، حبیبه سرابی، حوا علم نورستانی، ماری اکرمی، نرگس حافدزاده و ده‌ها فعال زن دیگر درج شده‌است.

رادیو آزادی خواست در مورد نامه این فعالان زن عنوانی حکومت طالبان نظر سخنگویان آنرا بپرسد، اما تا نشر این گزارش به پرسش‌ها پاسخ ندادند.

این حرکت از سوی فعالان زن پس از آن صورت گرفته که حکومت طالبان به تازگی دروازه‌های پوهنتون‌ها و مراکز آموزشی را به روی دختران تا امر ثانی مسدود کرده‌است.

از سوی دیگر وزارت اقتصاد حکومت طالبان دستور منع کار زنان در سازمان‌های داخلی و خارجی غیر حکومتی را روز شنبه در یک مکتوب داد و مدعی شده که رعایت نشدن حجاب اسلامی و دیگر مقررات در محیط کاری زنان دلیل این تصمیم است.

پیش از این حکومت طالبان در برابر آموزش دختران بالاتر از صنف ششم محدودیت وضع کرده، زنان را از کار برکنار کرده و رفتن زنان به پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها وحمام‌ها را ممنوع قرار داد که این عملکرد طالبان با واکنش‌های ملی و بین‌المللی مواجه شده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG