لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۹

وضعیت مهاجرین افغان در زندان‌های پاکستان رقتبار است؛ تعداد اندکی قرار است آزاد شوند


تصویر آرشیف: یک زن و مرد افغان که توسط افراد پولیس پاکستان بازداشت شده اند.
تصویر آرشیف: یک زن و مرد افغان که توسط افراد پولیس پاکستان بازداشت شده اند.

صدها تن از شهروندان افغانستان که بدون اسناد قانونی برای تداوی به شهر کراچی پاکستان رفتند، هنوز هم در زندان‌ها پاکستان به سر می‌برند.

پسر یکی از آنان به رادیو آزادی می‌گوید، پدرش که در پاکستان زندانی بود جان باخته و مادرش هنوز در زندان است.

فواد زیارمل، باشندهٔ اصلی شهر میمنهٔ ولایت فاریاب است که پدر و مادرش به تاریخ ۵ ماه عقرب توسط نیروهای پاکستانی در شهر کراچی بازداشت شدند.

او به رادیو آزادی گفت، پدرش که سرطان داشت با مادر، ماما و خانم مامایش به پاکستان رفته بودند، اما پدرش پس از چهل پنج روز سپری کردن در زندان جان باخت.

به گفتۀ او، مادرش هنوز هم در زندان است و از مرگ شوهر خود خبر ندارد.

"با اسناد دست داشتهٔ که داکتر برایشان داده بود گفته بود که همیشه یک ماه بیاید من شما را چک می‌کنم، باز دوباره بروید، اسناد داکتر در دست‌شان بود، از مرز سپین بولدک تیر می‌شوند می‌روند به کراچی، در کراچی دست‌گیر می‌شوند، تقریبا ۴۰ الی ۴۵ روز در زندان می‌مانند، پدرم را خدا ببخشد وفات می‌کند، مادرم با مامایم و خانم مامایم در زندان هستند."

پری گل بانوی افغان که در پاکستان زندانی است
پری گل بانوی افغان که در پاکستان زندانی است

منزه کاکر، وکیل مدافع مهاجران افغان در پاکستان نیز مرگ پدر فواد زیارمل را تأیید می‌کند، اما به رادیو آزادی گفت که او در شفاخانه جان باخته و تلاش‌ها برای انتقال جسد او به افغانستان ادامه دارد.

"در کراچی در حال حاضر نزدیک به ۱۴۰۰ زندانی افغان در پاکستان است که زنان و کودکان نیز در آن شامل اند، همین اکنون یک جسد هم با ما است، یک زندانی که به نام عبدالخلیل بود در ۱۵ دسامبر در شفاخانهٔ علی جناح وفات شده،‌ کارها‌ی اداری انتقال جسد آن به افغانستان جریان دارد، خانم‌شان بی بی پری‌گل که در زندان هستند و او هم بیمار است از مرگ شوهر خود خبر ندارد."

جنرال قنسل طالبان در پاکستان: برای رهایی زندانیان با مقامات پاکستانی صحبت شده است

به گفتهٔ منزه کاکر، در حال گفت‌وگو با مقام‌های بلند رتبهٔ پاکستانی هستند تا هرچهٔ زودتر مهاجرانی را که در زندان هستند به افغانستان برگشت دهند.

در همین حال سید عبدالجبار تخاری، جنرال کنسول حکومت طالبان در شهر کراچی پاکستان به رادیو آزادی گفت، برای رهایی افغان‌های مهاجر که در زندان به سر می‌برند با مقام‌ها پاکستانی صحبت کرده اند.

"نزدیک به ۵۲۸ تن افغان‌ها زندانی هستند در حیدر آباد تعداد زندانی‌ها ۳۲۱ است و در کراچی هم نزدیک به ۹۴۷ زندانی است، کسانی که قرار است رها شود، ۱۹۷ زندانی از حیدر آباد، و ۷۸ زندانی از کراچی که شامل زنان، کودکان و مردان می‌شود رها خواهند شد."

زندانی شدن مهاجران افغان که بیشترشان برای درمان به پاکستان رفته‌اند واکنش‌های زیادی را برانگیخته است.

تصاویر و ویدیو‌های که در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده، کودکان و زنانی را نشان می‌دهد که پشت پنجره‌های زندانی در وضعیت بدی به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG