لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

هشدار تازه: اگر ممنوعیت کار زنان رفع نشود زنان و کودکان افغان با خطر مواجه می‌شوند


شماری از زنان و کودکان بی‌بضاعت در افغانستان که برای بدست آوردن نان خشک در مقابل یکی از نانوایی‌ها تجمع کرده‌اند.
شماری از زنان و کودکان بی‌بضاعت در افغانستان که برای بدست آوردن نان خشک در مقابل یکی از نانوایی‌ها تجمع کرده‌اند.

چهار مؤسسۀ غیر دولتی بزرگ هشدار دادند که اگر طالبان به زودی ممنوعیت کار زنان در مؤسسه‌های غیر دولتی را برندارند، زندگی زنان و کودکان با خطر مواجه می‌شود.

سازمان حمایت از کودکان، شورای مهاجرت ناروی، پاملرنه و ورد ویژن انترنشنل گفته اند آنان نمی‌توانند بدون کارمندان زن به میلیون‌ها زن و کودک نیازمند کمک‌رسانی کنند.

این مؤسسات هشدار می‌دهند که در سال نو میلادی ۹۷ درصد افغان‌ها با فقر و ناداری روبه‌رو خواهند شد.

سازمان حمایت از کودکان "سیف د چلدرن"، شورای مهاجران ناروی "ان آر سی"، پاملرنه و ورد ویژن انترنشنل روز گذشته گفته اند، آمار های تازه نشان می‌دهد که ۲۸ میلیون افغان که ۱۴ میلیون آنان کودکان اند به کمک‌های فوری بشری ضرورت دارند.

مسئولان این چهار موسسۀ بزرگ روز گذشته در یک نشست خبری که جزئیات آن را مؤسسه پاملرنه نشر کرده از طالبان خواسته اند، هرچه زودتر تصمیم ممنونعیت کار زنان در مؤسسه‌های غیر دولتی را پس بگیرند.

انځور - ارشيف
انځور - ارشيف

اینگر اشنگ، مسئول اجرایی مؤسسۀ "سیف د چلدرن" در این نشست گفته است، طالبان در حالی کار زنان در مؤسسه‌های غیر دولتی را ممنوع کردند که کودکان، زنان و مردان در افغانستان با یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بشری در سطح جهانی روبه‌رو هستند.

او افزوده که آنان بدون همکاران زن خود نمی‌توانند به همکاری‌های نجات دهندۀ خود ادامه دهند.

مسئول اجرایی حمایت از کودکان گفته است، وضعیت جدی است و اگر آنان نتوانند دوباره برنامۀ خود را شروع کنند، کودکان می‌میرند.

اندریو مورلی، مسئول اجرایی ورد ویژن انترنشنل در این نشست گفته است، کارمندان زن برای رساندن کمک‌های بشری برای آنان ارزش حیاتی دارند.

صوفیا سپریچمن، سرمنشی مؤسسه پاملرنه هم گفت این تصمیم ویران‌گر طالبان بالای آن مردمی تأثیر منفی دارد که با مشکلات سختی روبه‌رو اند.

ادم کامبز، رئیس منطقه‌ای شورای مهاجرت ناروی هم گفته که آنان برای پیشبرد فعالیت‌های خود در افغانستان به هر دو، زنان و مردان بدون ممانعت ضرورت دارند.

طالبان ناوقت شنبۀ گذشته در مکتوبی که از سوی وزارت اقتصاد آنان نشر شده بود، کار زنان و دختران در مؤسسه‌های غیر دولتی را ممنوع کردند.

هرچند که در داخل و بیرون از افغانستان برای پس گرفتن این تصمیم درخواست شده، اما مقام‌های طالبان در این مورد سکوت اختیار کردند.

اما شماری از مؤسسه‌های مهم و بزرگ در واکنش به این تصمیم طالبان فعالیت‌های خود در افغانستان را متوقف کردند.

از سوی دیگر توماس نیکلاسن، نمایندۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان در حساب تویتری خود نوشته است، اگر طالبان این تصمیم خود را پس بگیرند، راه برای فعالیت‌های بشردوستانۀ مؤسسات بین‌المللی باز می‌شود.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان به زنان و دختران افغان که به گفتۀ او حقوق آنان نقض شده، اطمینان داده که در کنار آنان می‌ایستند.

او از زنان و دختران افغان خواست که تسلیم نشوند و همکاری‌های خود را به آنان به‌عنوان متحدان خود ادامه می‌دهد.

ممنوعیت کار زنان و دختران در مؤسسه‌های غیر دولتی در داخل کشور هم عکس العمل‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است و بسیاری از زنانی که سرپرست خانواده‌های خود هستند این تصمیم طالبان را شدیداً محکوم کردند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG