لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

ملل متحد شماری از برنامه‌هایش را به گونۀ موقت در افغانستان متوقف کرد


در ادامۀ توقف فعالیت‌های شماری از نهادهای امدادرسان در افغانستان، سازمان ملل متحد نیز از توقف برخی برنامه‌های حساس زمانی در این کشور خبر داده است.

ادارۀ هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) ناوقت روز چهارشنبه با نشر اعلامیۀ مشترک با برخی نهادها هشدار داده که به دلیل ممنوعیت کار زنان، پیش‌بینی می‌شود که بسیاری از فعالیت‌های دیگر این سازمان نیز در افغانستان متوقف خواهد شد.

در ادامه آمده که برخی کمک‌های حرفه‌ای و تخصصی بشردوستانه بدون امدادگران زن در افغانستان ارائه شده نمی‌تواند و مشارکت زنان در کمک‌رسانی قابل مذاکره نیست و باید ادامه یابد.

مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کنندۀ کمک‌های اضطراری و معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشری
مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کنندۀ کمک‌های اضطراری و معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشری

مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کنندۀ کمک‌های اضطراری و معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشری، رئیس‌های نهادهای سازمان ملل و چندین گروه امدادرسان در این اعلامیه مشترک گفته اند که هیچ کشوری نمی‌تواند نیمی از جمعیت خود را از مشارکت در جامعه محروم کند و از طالبان خواسته اند که تصمیم‌شان مبنی بر منع کار و تحصیل زنان را لغو کنند.

از سوی هم حکومت جرمنی گفته است در حال برنامه ریزی برای تعلیق کمک‌های مالی‌اش به افغانستان است.

سونیا شولزه، وزیر توسعۀ جرمنی در صفحۀ توییترش نوشته که طالبان در افغانستان با ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی، ضربۀ غیرمسئولانه‌ای به کمک‌ها به مردم افغانستان وارد کرده اند.

بانو شولزه در ادامه نوشته که بدون کارمندان زن سازمان‌ها نمی‌توانند در بسیاری از مناطق به کارشان ادامه دهند و گفته که طرفدار این است که حمایت فعلی جرمنی برای افغانستان در حال حاضر تعلیق شود.

آنالنا بربوک وزیر خارجه جرمنی
آنالنا بربوک وزیر خارجه جرمنی

پیش از این آنالنا بربوک، وزیر خارجۀ جرمنی هم در توییترش نوشته، آنان نمی‌پذیرند که طالبان کمک‌های بشردوستانه را بازیچۀ زن ستیزی خود کنند.

بانو بربوک گفته است، کسانی که زنان و دختران را از کار، تحصیل و زندگی اجتماعی محروم می‌کنند نه تنها که کشور خود را ویران می‌کنند بلکه آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت می‌تواند جنایت علیه بشریت باشد.

او تأکید کرده که آنها متعهد به پاسخ قوی جامعۀ بین‌المللی در این باره هستند.

در چند روز گذشته چند نهاد امدادرسان دیگر از جمله پاملرنه، نهاد حمایت از کودکان و کمیتۀ ناروی فعالیت‌های‌شان در افغانستان را در واکنش به تصمیم طالبان مبنی بر منع کار زنان در سازمان‌های غیر دولتی متوقف کرده اند.

این در حالیست که به شمول شورای امنیت سازمان ملل متحد شماری زیادی از کشورها و سازمان‌ها از وضع محدودیت‌ها به تحصیل، کار و زندگی زنان انتقاد کرده و از طالبان خواسته اند تا به گونۀ فوری این محدودیت‌ها را بردارند.

بانک مرکزی افغانستان تحت حاکمیت طالبان که هر هفته در صفحۀ توییترش از رسیدن چهل میلیون دالر کمک‌های بشردوستانه به افغانستان خبر می‌داد، پس از چهاردهم دسامبر هیچ خبری را در این رابطه نشر نکرده است.

خواستیم با مسئولان این بانک تماس بگیریم اما آن‌ها دستیاب نشدند.

همچنان رامز الکبروف، معاون دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" به روز دوشنبه در دیدار با دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصادحکومت طالبان از وی خواست تا فیصله‌شان در مورد منع فعالیت زنان و دختران در سازمان‌های غیردولتی را لغو کنند، اما حکومت طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته است.

طالبان به روز شنبه (سوم جدی) دستور منع فعالیت‌های زنان و دختران در سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی را صادر کردند که با واکنش‌های گسترده از جمله توقف فعالیت‌های چندین نهاد امداد رسان بین‌المللی در افغانستان را در پی داشته است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG