لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۷

روزنامه کلمبین: نهاد های کمک رسان در افغانستان به نیروی کار زنان نیاز دارند


تصویر آرشیف: تعدادی از زنان معترض در کابل
تصویر آرشیف: تعدادی از زنان معترض در کابل

روزنامۀ کلمبین

  • روزنامۀ کلمبین که برای ایالت های وانکوور کانادا و واشنگتن امریکا نشرات دارد، در شمارۀ اخیر خود روی ممنوعیت طالبان از کار زنان در ادارات غیر دولتی در افغانستان، تمرکز کرده است .

به نوشتۀ روزنامه، چهار ادارۀ بین المللی کمک رسانی، روز یکشنبه پس از آنکه طالبان زنان را از کار در ادارات غیردولتی منع کردند، فعالیت های شان را در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند .

در ادامه می خوانیم که ادارۀ حمایت از کودکان، کمیته بین المللی نجات، شورای پناهندگان ناروی و ادارۀ پاملرنه گفته اند که بدون کارمندان زن در ترکیب نیروی کاری شان، نمی توانند به طور موثر به کودکان، زنان و مردان نیازمند در افغانستان دسترسی حاصل کنند .

طالبان روز سه شنبه هفتۀ گذشته دختران را از رفتن به پوهنتون ها منع کردند و سپس روز شنبه همین هفته فرمان دادند که زنان اجازه ندارند، در موسسات غیر دولتی کارکنند.

حکومت طالبان در مورد ممنوعیت کار زنان در ادارات غیر دولتی گفته که به دلیل عدم رعایت حجاب این تصمیم گرفته شده، اما زنان این ادعا را رد کرده، می گویند که آنها با حجاب درست اسلامی سر کار می رفتند و این اقدام طالبان هزاران خانوادۀ افغان را با مشکلات شدید اقتصادی، مواجه خواهد ساخت .

به نوشتۀ نویسنده مقاله، این چهار ادارۀ غیر دولتی بین المللی که فعالیت هایشان را در افغانستان متوقف کردند، در زمینه های آموزشی و تربیتی، حمایت از کودکان و تغذی٬ خدمات بشری را ارائه میکردند .

در مقاله از نیل ترنر، رئیس شورای پناهندگان ناروی برای افغانستان نقل قول شده که گفته است"ما در افغانستان همۀ ظرافت های فرهنگی را در نظر گرفته ایم و به سادگی نمی توانیم بدون کارمندان زن متعهد خود، فعالیت کنیم ."

نیل ترنر، حضور کارمندان زن را برای دسترسی به زنان شدیداً نیازمند به کمک در افغانستان، یک امر نهایت ضروری دانسته است .

ای. بی. سی نیوز

  • شبکه ای. بی. سی نیوز ٬ به حمله اخیر بر قوماندان طالبان در ولایت بدخشان توجه کرده است .

ای. بی. سی نیوز می نویسد، گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش مسئولیت حمله با موتر بمب گذاری شده ای را در افغانستان بر عهده گرفت که منجر به کشته شدن یک قوماندان منطقه ای حکومت طالبان، شد .

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله طالبان روز دوشنبه به رادیو آزادی تایید کرد که قوماندان پولیس این گروه در بدخشان در نتیجۀ انفجار موتر بمب گذاری شده در نزدیک ساختمان قوماندانی امنیۀ طالبان در شهر فیض آباد، کشته شده است .

به گفتۀ تکور در این رویداد علاوه بر قوماندان پولیس، دو طالب کشته و دو تن دیگر هم زخمی شده اند .

بر اساس مقالۀ ای. بی. سی نیوز، گروه دولت اسلامی معروف به داعش پس از به قدرت رسیدن دو بارۀ طالبان در افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، حملات خود را در این کشور افزایش داده است .

XS
SM
MD
LG