لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

سمنتا پاور: ۱۱.۶ ملیون تن از زنان و دختران در افغانستان به کمک های بشری دسترسی ندارند


سمنتا پاور رئیس اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا
سمنتا پاور رئیس اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا

سمنتا پاور رئیس ادارهٔ انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا می‌گوید، پس از تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در نهاد های غیر دولتی در افغانستان، در حال حاضر نزدیک به ۱۱،۶ میلیون زن و دختر افغان به کمک‌های بشری و حیاتی دسترسی ندارند.

خانم پاور ناوقت روز شنبه در تویترش نوشته است، این یک فاجعهٔ بزرگ است که در بخش مبارزه با بحران شدید افغانستان سهم نیم از نفوس کشور از بین برده می‌شود.

او این تصمیم طالبان را ضمن نکوهش خطرناک خوانده و خواستار لغو آن شده‌است.

در همین حال، دفتر هماهنگ کنندهٔ کمک‌های بشری سازمان ملل متحد یا اوچا در افغانستان، در صحفهٔ تویتر‌ش نوشته است، به گونهٔ که کارکنان زن کمک‌ها را به افراد نیازمند می‌‍رسانند، همکاران مرد شان نمی‌توانند.

این سازمان افزوده است: "به گونهٔ که کمک‌ رسانان زن به خانواده‌های نیازمند کمک‌ها را می‌رسانند و به وقت با آن‌ها رسیدگی می‌کننند، همکاران مرد شان نمی‌توانند، این زنان زندگی مردم را نجات می‌دهند، این کار آن‌ها باید ادامه پیدا کند."

اوچا: به گونهٔ که کمک‌ رسانان زن به خانواده‌های نیازمند کمک‌ها را می‌رسانند٬ همکاران مرد شان نمی‌توانند

در عین حال، صندوق وجهی کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف گفته است، نقش زنان در بخش رسانیدن کمک‌های یونیسف در افغانستان بسیار مهم است.

این اداره در صفحهٔ تویتر‌ش نوشته است، "آن‌ها [زنان] زندگی مردم را نجات می‌دهند، زنان آموزگار اند، در بخش غذایی تخصص دارند، آن‌ها گروه‌های کمک‌رسان را رهبری می‌کنند، آن‌ها در بخش صحت کار می‌کنند، واکسین می‌کنند، گروه‌های اجتماعی و مؤسسه‌ها را رهبری می‌کنند، باید سهم آن‌ها در بخش رسانیدن کمک‌ها ادامه داشته باشد."

حکومت طالبان در۲۴ دسمبر فعالیت زنان را در تمامی سازمان‌های غیر دولتی ممنوع کرد و گفت که اگر هر نهادی تصمیم آن‌ها را نپذیرد، مجوز کار آن‌ها لغو خواهد شد.

عدم رعایت حجاب اسلامی علت اصلی این تصمیم خوانده شده، اما زنان افغان در محیط کار نیز حجاب را رعایت می‌کردند و بسیاری از مردم این تصمیم را تنها بهانه‌ی از طالبان می‌دانند.

هرچند این تصمیم طالبان در داخل و خارج از کشور به گونهٔ گستردهٔ نکوهش شد، اما این نکوهش ها که همچنان ادامه دارد٬ هیچ تأثیری بر تصمیم حکومت طالبان نداشته است.

دفتر هماهنک کنندهٔ کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان، هفته گذشته پس از تصمیم طالبان گفت که این امر روند کمک‌های بشری در این کشور را با مشکل مواجهٔ می‌کند.

طالبان پس از آغاز حاکمیت دوبارهٔ‌شان بر افغانستان مکاتب بالاتر از صنف ششم را به روی دختران بستند و در تازه‌ترین اقدام، دختران را از رفتن به پوهنتون نیز منع کردند.

یکی از مکاتب نسوان ولایت فراه که از سوی طالبان مسدود شده است
یکی از مکاتب نسوان ولایت فراه که از سوی طالبان مسدود شده است

همچنان زنان را از رفتن به پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها، حمام‌های زنانه نیز منع کردند و بر سفر زنان بدون محرم در مسیرهای طولانی نیز محدودیت شدید وضع کرده‌اند.

انتقاد‌های بر طالبان وجود دارد که با گذشت زمان، یک بار دیگر محدودیت‌های دور اول‌شان را تکرار کردند که در آن زمان نیز زنان اجازهٔ آموزش، تحصیل و کار را نداشتند.

XS
SM
MD
LG