لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۷

معاون دفتر یوناما در کابل سلسله تازهٔ از ملاقات ها را با مقامات طالبان و حامد کرزی انجام داد


تصویر آرشیف: دیدار اسبق مارکس پوتزل معاون دفتر یوناما با سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان
تصویر آرشیف: دیدار اسبق مارکس پوتزل معاون دفتر یوناما با سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان

مارکس پوتزل معاون سیاسی دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان ( یوناما) درملاقات های جداگانه با حامد کرزی رئیس جمهور سابق وسراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخلۀ حکومت طالبان درمورد محدودیت های وضع شده ازسوی طالبان برکار وآموزش زنان ودختران در افغانستان، گفتگو کرده است.

دفترهیئت معاونت ملل متحد در افغانستان درسلسله تویت های نا وقت روز دوشنبه خود خبر داد که درملاقات آقای پوتزل با حامد کرزی دربارۀ آسیبی که درنتیجۀ منع دختران و زنان از آموزش وکار به افغانستان وارد شده تبادل نظر صورت گرفت.

دفتر یوناما می افزاید که دراین ملاقات دربارۀ ضرورت یک گفتگوی ملی نیز بحث وتبادل نظرشد.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان

دفتر یوناما دریک تویت دیگر خود گفت که مارکس پوتزل درملاقات با سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان خواستۀ جامعه جهانی از طالبان مبنی بر رفع محدودیت آموزش و کار زنان و ختران رابیان کرد.

دراین ملاقات ها سازمان ملل متحد نگرانی جامعه جهانی در مورد کار و آموزش دختران و زنان به طالبان رسانده شده است

دفتر ملل متحد می افزاید که منع کار زنان امداد رسان بحران بشری را عمیقتر می سازد و مشکلات اقتصادی بزرگتری را ایجاد و افغانستان را بیشتر منزوی می کند.

وزارت داخله حکومت طالبان نیز درسلسله تویت های خود از این ملاقات خبر داده گفت که آقای پوتزل در این ملاقات نگرانی های خود دربارۀ آموزش دختران و محدودیت های دیگر را شریک نمود.

در تویت وزارت داخله طالبان آمده که آقای حقانی به پوتزل گفته که رهبری طالبان به رفاه مردم متعهد است وتلاش ها جریان دارد تا مشکلات حل شود و روی یک راه حل معقول ، دائمی و سازگار با شریعت اسلامی وعنعنات افغانی کارجریان دارد.

مولوی عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای طالبان
مولوی عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای طالبان

آقای پوتزل در ملاقات روزیکشنبه خود با مولوی عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان نیز نگرانی خود از محرومیت زنان ودختران از کار وآموزش را شریک کرد.

ازسوی دیگر( اوچا )دفتر هماهنگی کمک های بشردوستانۀ ملل متحد می گوید منع کار زنان
امداد رسان زندگی همه افغان ها را با خطرروبرو می کند.

اوچا می افزاید که این ممنوعیت درحالی وضع شد که ۲۸ ملیون نفر در افغانستان برای زنده ماندن در شرایط قحطی ، رکود اقتصادی ، فقر و زمستان بی رحم٬ به کمک نیازدارند.

حکومت طالبان در این اواخر کار زنان در موسسات غیردولتی خارجی و داخلی را منع کرد ودر های پوهنتون ها را نیز تا امر ثانی به روی دختران بست که این اقدامات ازسوی جامعه جهانی محکوم شد. چندین موسسه غیردولتی داخلی وخارجی در اثر این تصمیم فعالیت خود را متوقف کردند.

برخی به این نظر اند که طالبان درمورد منع آموزش دختران و کار زنان در موسسات غیر دولتی میان هم اختلاف نظر دارند.

زلمی خلیلزاد نمایندۀ سابق امریکا برای صلح افغانستان که توافقنامه دوحه با طالبان را درفبروری سال ۲۰۲۰ امضا کرد به شبکۀ تلویزیونی «فرانس 24» گفته که اکثریت طالبان با منع کار زنان در نهاد ها وسازمان های غیردولتی ملی وبین المللی مخالف اند.

آقای خلیلزاد گفته که او هنوز هم بابرخی رهبران طالبان درتماس است.

XS
SM
MD
LG