لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

اعضای یک شبکه مواد مخدر، به شمول افغانها در هند دستگیر شدند


تصویر آرشیف: بازداشت قاچاقبران مواد مخدر
تصویر آرشیف: بازداشت قاچاقبران مواد مخدر

اعضای یک شبکه بزرگ مافیایی مواد مخدر، به شمول افغانها در هند دستگیر شدند.

بر بنیاد معلومات اداره کنترول مواد مخدر هند، چندین تن در کشورهای افغانستان، پاکستان و هند برای این شبکه قاچاق مواد مخدر کار میکنند، که تنها (۱۶) عضو آن در هند فعالیت داشتند و تازه دستگیر شده اند.

این شبکه از چند ماه به اینسو تحت تعقیب نهادهای امنیتی هند بود و برای بار نخست یک عضو آن در اواخر ماه عقرب امسال یکجا با بیست کیلو گرام هیرویین، در ایالت پنجاب هند دستگیر شد و سرنخ این شبکه را بدست آنان داد.

این شبکهِ دخیل در کاروبار مواد مخدر شصت حساب بانکی را در بانکهای هند ایجاد کرده بود

جیاندیشور سنگهه (Gyaneshwar Singh)، معاون اداره کنترول مواد مخدر هند به رسانه ها گفت، افغانهای شامل در این شبکه از مهارت خاص در تولید مواد مخدر برخوردار استند.

" در مقایسه به قضایای که اخیرآ اتفاق افتاده، این یک قضیه مهمتر است. این مجموعه ای از فعالیتهای مافیایی است. هدف من این است که در میان اینها تولید کننده گان و قاچاقبران مواد مخدر شامل اند. از نزد این افراد در رابطه به قاچاقبران دیگر هم معلومات بدست آمده است. در میان افراد دستگیر شده دو تن آنان افغانهای اند که هیرویین و شیشه را تولید میکردند."

این مقام اداره کنترول مواد مخدر هند میگوید، این شبکهِ دخیل در کاروبار مواد مخدر شصت حساب بانکی را در بانکهای هند ایجاد کرده بود و با استفاده از آن دست به پول شویی نیز می زد.

این شبکه در گذشته مواد مخدر را با استفاده از لاریهای اموال تجارتی و کشتی از افغانستان به هند قاچاق میکرد، اما در ماههای اخیر سه کارخانه تولید هیرویین و شیشه را در دهلی، پنجاب و اُتراپردیش، به همکاری همین دو شهروند افغانستان ایجاد کرده بود.

این در حال است که آر رویندرا، معاون نماینده دایمی هند در سازمان ملل متحد در اواسط ماه قوس امسال در نشست شورای امنیت از جامعه جهانی خواست که برای سرکوب شبکه های قاچاق مواد مخدر باهم همکاری کنند.

هرچند مسوولان معینیت مبارزه با مواد مخدر و سخنگویان وزارت خارجه حکومت طالبان در رابطه به فعالیت شبکه های قاچاق مواد مخدر به پرسشهای ما پاسخ ندادند، اما سخنگوی وزارت داخله آنان پیش از این به رادیو آزادی گفته بود، آنان آماده اند که در رابطه به جلوگیری از تولید و قاچاق مواد مخدر با کشورهای منطقه صحبت و همکاری کنند.

بر بنیاد گزارشهای رسانه های هندی و ایرانی، در ماههای اخیر این دو کشور شاهد ضبط هزاران کیلوگرام مواد مخدر، به ویژه هیرویین و شیشه بوده اند که از افغانستان و از طریق پاکستان به این دو کشور قاچاق شده بود.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG